Christoph
Hallo,
naar verluidt zou er een EFKE IR 820c bestaan die identiek is aan de voormalige Maco IR 820. Ik heb dit gelezen op de website www.dr5.com.
Groeten,
Christoph
Petzi
De Maco IR 820c werd geproduceerd door Efke! Maar dat is nu niet meer het geval. De film is niet meer in de handel verkrijgbaar. Binnenkort komt er iets nieuws.
Groeten,
Michael
Christoph
Hallo Michael,
Bedankt! Ik wist wel dat de Maco IR820 van Efke kwam, maar ik was erg verrast dat hij ook rechtstreeks onder de naam Efke wordt/werd verkocht. Dat viel me zo op. Het was puur uit nieuwsgierigheid. Ik wil de Rollei Infrared eens als diafilm in de Foma-kit uitproberen. Ik kom alleen altijd tijd tekort.
Chris
Klaus_H
De Efke IR820C zou vanaf morgen (5 maart 2007) in de VS verkrijgbaar moeten zijn bij Freestyle.
Wanneer volgt FOTOIMPEX?
Met vriendelijke groeten,
Klaus
noah11027
Nou, dat zou mooi zijn, want de film die bij efke wordt geproduceerd is de oude 820c, zeg maar de goede. Dan zou ik ook zo aan de slag kunnen met 10 of 20 rolletjes. Die film was mijn standaard in de IR-fotografie....
NoaH
cfb_de
Een vlot en ontspannen bezoekje aan de website van Agfa in Mortsel geeft hierover duidelijkheid, waardoor alle speculaties overbodig worden. Je moet wel Engels kunnen. Of een van de Belgische lokale talen beheersen.
Franz
Klaus_H
Hallo Franz!
Helaas klopt dat niet helemaal! We hebben het hier inderdaad over de EFKE-film en niet over de 'wonderwapens' uit Stapelfeld. Freestyle verkoopt de EFKE IR820C van Fotokemika Nova.
Klaus
noah11027
... We hebben het hier inderdaad over de EFKE-film en niet over de wondermiddelen uit Stapelfeld. ...
... en daar verwees ik precies naar. Dat van de wondermiddelen vind ik trouwens best leuk :D, dat beschrijft de nieuwe film, of beter gezegd de marketing ervoor, best goed.
Op de pagina van Freestyle staat in ieder geval de link naar het oude gegevensblad van de IR820c/100 en IR820c/100 AURA. Dat zou mij in ieder geval doen concluderen dat het om de oude film gaat. Met ~20$ is de verzending weliswaar niet bepaald goedkoop, maar 9,99$ voor de film is al best goedkoop (dat is immers "slechts" 7,10€ :))
NoaH
MirkoBoeddecker
De film is niet 100% identiek aan de oude MACO IR 820, maar lijkt er wel erg op.
We hebben vorig jaar al geprobeerd om hem weer nieuw leven in te blazen, maar zonder extra partners konden we de benodigde hoeveelheden niet bij elkaar krijgen.
Nu is het met Freestyle gelukt. Helaas verkopen ze de film blijkbaar alweer voor de inkoopprijs, net zoals ze dat ook doen met de andere efke-producten. Dat is dom, want op middellange en lange termijn helpt dat niemand, maar het is wel goed dat de film überhaupt weer geproduceerd kon worden.
We verwachten de volgende levering uit Kroatië volgende week.
Daarbij zullen dan ook de eerste IR-films zitten. Of er ook al vlakfilms bij kunnen worden gepakt, kan ik op dit moment nog niet zeggen.
Groeten,
Mirko
noah11027
Hallo Mirko,
Mijn mening hierover is niet veranderd. Ik meen me te herinneren dat de film vroeger ook zo’n 10 of 11 € kostte. Ik ken je prijzen niet, maar als hij rond de 10 of 11 € ligt, zou ik graag 10 films voor mezelf reserveren, 120-steen indien mogelijk.
Ik zal dan ook graag mijn ervaringen en resultaten delen.
Zoals gezegd was de film in MF de enige echte IR-optie. Ik vond de film echt heel goed. Dus als hij er is, doen we zaken :).
NoaH
PS.: Komt hij "normaal" met Lichhof-bescherming of als "Aura"? De Aura zou mooier zijn, maar uiteindelijk maakt het me eigenlijk niet zoveel uit....
MirkoBoeddecker
NoaH,
De film gaat bij ons zeker geen 10 € kosten. Maar of ik hem in de VS voor 6,00 € inclusief verzendkosten en invoerrechten zou aanbieden, is een andere vraag.
Ik denk dat de film, afhankelijk van het verkoopvolume, het eerste jaar 6,99 € (netto) zal kosten en, als hij goed verkoopt, volgend jaar misschien 5,99 €.
Groeten,
Mirko
Klaus_H
Vanaf wanneer kan de film (120) worden besteld en tegen welke prijs?
Met vriendelijke groeten
Klaus
cfb_de
Hallo Klaus,
Mirko heeft me toch geschreven: nettoprijs plus btw (19%) plus verpakking en verzendkosten. "Verpakking" bedraagt in Duitsland meestal "0".
En wat betreft wanneer... Er wordt nog steeds over onzekerheden gesproken. Dus zodra het beschikbaar is. Mirko's glazen bol is weliswaar helderder dan die van anderen, maar het blijft een glazen bol.
Het filmwerk waaraan hij meewerkt (of het filmwerk waaraan hij *niet* meewerkt, ik wil speculaties over de herkomst van het materiaal bewust openhouden) zal hem daar onverwacht binnenkort in de knie schieten. Of ook niet.
Even serieus: als meerdere aanbieders de handen ineen slaan en een product uitbrengen...
- Dan heeft geen enkele aanbieder belang bij een vermelding van de herkomst.
- Dan zal elke aanbieder pas zijn mond open doen als het product beschikbaar is.
- Dan wordt er in de relevante forums geen informatie prijsgegeven. Om te voorkomen dat de verschillende aanbieders van één en hetzelfde product elkaar kannibaliseren.
- Dan zijn er klootzakken zoals ik, die af en toe wat babbelen. Omdat ze niet betrokken zijn bij de directe waardecreatie.
Nee, ik zeg nu niets over de nieuwe film. Ik zeg nu alleen maar positieve dingen over de TC27, die ver verwijderd is van de IR-film. En die in alle voor de klant relevante eigenschappen gelijk is aan een duur premiumproduct.
Drie keer rolt de "R".
Wat betreft de speciale films is het ook de moeite waard om eens naar Mortsel te kijken. Ze hebben daar mooie spullen, die bij gelijke specificaties als andere films nog steeds ongeveer een factor 100 goedkoper zijn. Voor het geval iemand grote vlakfilms voor cyaan nodig heeft. De factor-100-prijs heeft betrekking op een Duitse distributeur. Dicht bij het Ruhrgebied.
Franz
Klaus_H
Hallo Franz!
Uitspraken als "Ik denk dat de film, afhankelijk van het verkoopvolume, het eerste jaar 6,99 euro (netto) zal kosten en, als hij goed verkoopt, volgend jaar misschien 5,99 euro" zijn voor mij geen prijsopgave. Wat betreft de beschikbaarheid van de film ga ik ervan uit dat er geen glazen bol nodig is om bindende uitspraken te doen over de start van de verkoop van de IR-film. Ik heb niet de indruk dat het succes van FOTOIMPEX alleen op toeval is gebaseerd (dan zouden ze elke week de zes juiste nummers hebben), maar dat er ondanks alle onduidelijkheden een concept en duidelijke commerciële regels ten grondslag liggen. Bijgevolg staat mijn vraag "Vanaf wanneer kan de film (120) tegen welke prijs worden besteld?" nog steeds terecht en onbeantwoord op het forum.
Op de door Freestyle gedistribueerde film staat "Efke IR820c" gedrukt en Freestyle kondigt op zijn homepage aan: "Freestyle is een samenwerking aangegaan met Fotokemika om u Efke IR820 (true infrared) film in meerdere formaten aan te bieden!" Zolang de film daadwerkelijk een echte IR-film is en geen omgelabelde Erwachungs- of luchtfotofilm met een verzonnen infraroodgeschiktheid, maakt het mij niet uit of de fabrikant echt in Kroatië is gevestigd.
Ik heb ook de TC27 onder de loep genomen; deze is voor IR-gebruik bijna onbruikbaar. Bij een gevoeligheid van ca. 3 DIN is een IR-effect slechts vaag waarneembaar. Voor de rest is de film OK. De Stapelfelder IR-wonderfilm heeft weliswaar een opmerkelijk fijne korrel, maar presteert qua IR bij gebruik van het aanbevolen RG715-filter in het gebied van het plantengroen drastisch slechter dan de Ilford SFX 200. De Kodak HIE vormt de maatstaf voor deze films. Helaas is hij alleen verkrijgbaar in 135-formaat. Naar mijn mening is de veel verguisde SFX 200 momenteel de enige bruikbare 120-film voor IR-toepassingen (ondanks dat hij alleen geschikt is voor het zeer nabije IR-bereik). Ik hoop dat de Efke/ADOX IR820c de leemte tussen de SFX 200 en de Kodak HIE kan opvullen.
Klaus
Nawoord:
Hallo Impexers! Vanaf wanneer is de IR820c verkrijgbaar en tegen welke prijs?
MirkoBoeddecker
Hallo Klaus,
De 35mm- en rolfilms worden volgende week verwacht.
Hopelijk ook de vlakfilms, maar die zijn nog in productie.
De prijs voor de 35mm- en rolfilms zal bij de marktintroductie 6,99 euro excl. btw bedragen.
Het is een echte IR-film met 820 nm, geproduceerd door Fotokemika, gesensibiliseerd met een nieuwe sensibilisator (de oude was al 3 jaar niet meer verkrijgbaar).
Vandaar ook de kleine verschillen met reeds bekende films uit dezelfde bron.
Groeten,
Mirko
Klaus_H
Bedankt!
De bestelling is onderweg.
Klaus
cfb_de
Hallo Klaus,
Mirko heeft eigenlijk al het belangrijkste kort en bondig op een rijtje gezet.
Inclusief de bevestiging dat zijn prijsaanbod aan de onderkant van de door hem genoemde bandbreedte ligt!
Ook het knippen van de vlakfilm zal niet al te lang meer duren. Met veel bestellingen in de pijplijn zou het zelfs nog sneller moeten kunnen.
Franz