lithprint
Hallo forum,
Ik zou graag eens in kleur fotograferen met mijn middenformaatcamera, maar ik kan de filmrolletjes niet zelf ontwikkelen omdat ik alleen apparatuur voor zwart-wit heb.
Waar is er in Berlijn een "normaal" fotolab dat dit tegen redelijke prijzen doet? Afgezien van Pixelgrain (3 € voor een afdruk) en Brenner Versand (ik wil het niet per se opsturen) en PPS (die hebben niet eens een prijslijst).
Of doet Saturn dit bijvoorbeeld ook?
Alvast bedankt voor de tips.
cfb_de
N8. (Minimale begroeting voor anonieme posters!)
Zijn Rossmann, DM, Schlecker, Media-Markt, Saturn-Hansa, Promarkt, Karstadt en Kaufhof ook in Berlijn te vinden? Er zouden daar zelfs fotowinkels moeten zijn.
De accepteren allemaal ook een rolfilm in een zakje.
En als het grote lab je geen voldoende kwaliteit levert (wat ik eigenlijk niet geloof, omdat C41 gestandaardiseerd is en een rolfilm daar met de hand – dus beter – wordt ontwikkeld), dan zijn er juist in Berlijn een groot aantal gekwalificeerde minilabs.
Goedkope film erin, drie euro betalen, ernaast gaan staan en toekijken. Dan weet je ook wat het minilab waard is. Oh ja. Je wilt er ook afdrukken van. In het minilab kun je het van tevoren vragen; elk groot laboratorium maakt vergrotingen in 13x13 voor de prijs van 13x18-KB.
Oh ja, internet. Bij Fuji kun je zien waar in Berlijn een Frontier staat. Je kunt de exploitant bellen om te vragen of ze eventueel ook grotere formaten ("middenformaat" loopt van 4x4 tot 6x9) kunnen vergroten.
Korte samenvatting: er zijn (zelfs in Berlijn :-) veel winkels die dit doen. En wie deze vraag op het webforum kan stellen, is ook in staat om online in Berlijn de benodigde aanbieder te zoeken. Indien nodig via een telefoontje naar Impex. Het leven is eenvoudig en het goede ligt voor de hand.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Petzi
Bij dm worden zelfs mijn 220-rolfilms goed en voordelig ontwikkeld. De afdrukken vond ik meestal ook erg netjes.
Voor zover ik weet, stuurt dm de foto's naar het grote Fuji-laboratorium in Bonn.
lithprint
Hoi allemaal,
Sorry hoor. Ik ben pas onlangs overgestapt op MF. Eergisteren was ik bij Rossmann aan de R.-L.-Platz en daar schudde ze alleen maar lichtelijk verbaasd haar hoofd bij die oh zo onschuldige vraag. In de prijslijst die bij Rossmann ligt, staat hier ook niets over. Maar goed, dan ga ik gewoon nog een keer naar Schlecker (hm), de Rossmann aan de Al, en als dat niets oplevert, naar Saturn.
Je moet op zo'n professioneel forum gewoon geen triviale vragen stellen. Het spijt me echt. Het zal niet meer gebeuren.
Nadine
Petzi
In plaats van haar hoofd te schudden had ze beter haar schouders kunnen ophalen; dat is gepaster als je er geen idee van hebt.
Zoals gezegd, probeer eens dm, daar heb ik al veel middenformaatfoto’s laten ontwikkelen. Voor zover ik weet zijn er eigenlijk nog maar 2 grote laboratoria in Duitsland waar de meeste drogisterijen hun spullen naartoe sturen: CeWe en Fuji / Eurocolor Bonn. Beide kunnen zeker middenformaat 120 ontwikkelen en afdrukken maken. Bij CeWe ben ik niet zo zeker van de ontwikkeling van 220-films, misschien als speciaal werk. Bij Eurocolor kan het zeker.
Als de laboratoria iets niet kunnen, sturen ze het onbewerkt naar je terug!
Mijn foto's bij dm werden blijkbaar altijd naar Fuji gestuurd, en ik was best tevreden.
Strikt genomen kun je ook in elk minilab middenformaat 120- en 220-films ontwikkelen; het is alleen zo dat de operator vaak niet weet hoe dat moet.
cfb_de
Hallo Petzi,
Niet in elk minilab kun je rolfilms verwerken. Bij de Frontiers moet je in ieder geval de benodigde transportmechanismen apart aanschaffen, en maskers en lenzen voor 6x6/6x9 zijn ook apart verkrijgbaar. En in de kleinere Frontiers past het niet eens...
@Nadine: Nee, dit is hier geen "professioneel" forum. Ik struikelde alleen over twee dingen. Ten eerste over je volledig naamloze bericht (je eigen naam noemen heeft niets met professionaliteit te maken) en ten tweede over de methodiek achter je vraag: in elk tweede fotoforum (ook hier) wordt je vraag namelijk minstens één keer per jaar uitvoerig beantwoord. Deze antwoorden zijn via de zoekfunctie te vinden.
Dat in combinatie met een anonieme OP heeft me ertoe gebracht iets meer scherpte te tonen dan gewoonlijk.
Met vriendelijke groeten,
Franz
robat
Hallo Nadine,
Ik moet zeggen dat ik de grote fotolaboratoria inmiddels zelfs meer vertrouw dan kleine winkeltjes die eens in de zoveel tijd een 120-film ontwikkelen. Ik heb hier in Mannheim al meerdere keren meegemaakt dat films beschadigd raakten (van krassen en scheuren tot totaal verlies door een ‘filmsalade’), dus dat soort dingen breng ik liever naar een groot fotolaboratorium. De winkel waar ik nu gebruik van maak (pixelprinter) doet er dan wel langer over, maar de kwaliteit is daarentegen uitstekend.
Groeten, Robert
p.s.: laat het niet graag liggen :)
Petzi
Hallo Petzi,
Niet in elk minilab kun je ook rolfilms verwerken. Bij de Frontiers moet je in ieder geval de benodigde transportmechanismen erbij kopen, en maskers en lenzen voor 6x6/6x9 zijn ook apart verkrijgbaar. En in de kleinere Frontiers past het niet eens...
Ik heb ook alleen gezegd: films ontwikkelen, geen vergrotingen maken. Voor het vergroten is een geschikte beeldtafel enz. nodig. Met alle in minilabs gebruikelijke filmontwikkelmachines kun je echter rolfilms 120 en 220 ontwikkelen. Alleen weet de operator vaak niet dat dat kan.
Wolfgg
Hallo Nadine,
Allereerst vind ik het geweldig dat er nog een paar vrouwen zijn die meer willen dan alleen maar met hun digitale camera wat foto’s maken en vervolgens uit de 20 opnames in het geheugen de beste eruit te halen.
Om een kleurennegatieffilm te ontwikkelen heb je alleen in plaats van zwart-witontwikkelaar een kleurontwikkelaar nodig en in plaats van fixeerbad een bleek-fixeer. En als je die nog niet hebt, een thermometer voor 38 °C. Het vergroten van kleurenfoto's is weliswaar lastiger dan bij zwart-wit, maar je kunt de film ook scannen en met een inkjetprinter prachtige "vergrotingen" maken. Uit een 6x6-negatief kun je, afhankelijk van de film en de lens, 50 tot 100 megapixels halen, waar de huidige digitale camera's dan heel dom naar staren.
Groeten, Wolfgang
SCKStef
Hallo Nadine,
Hallo Wolfgang,
Om een kleurenfilm te ontwikkelen heb je alleen kleurontwikkelaar nodig in plaats van zwart-witontwikkelaar en een bleek-fixeer in plaats van een fixeer. En als je die nog niet hebt, een thermometer voor 38 °C.
Ach ja, je krijgt voor 2,28
Hoddy
Hallo forum,
Ik zou graag eens in kleur fotograferen met mijn middenformaatcamera, maar ik kan de rolfilms niet zelf ontwikkelen omdat ik alleen apparatuur voor zwart-wit heb.
[color="#3366FF"]Meer apparatuur heb je ook niet nodig. Alleen nog 1 set Dilucolor voor 6 rolfilms (ca. 9
pitismac
:unsure:
Er gaat niets boven handmatig ontwikkelen; de ontwikkelaars zijn weliswaar gestandaardiseerd, maar worden maar zelden vervangen.
Ik heb de ervaring dat ik nooit meer in zulke laboratoria laat ontwikkelen.
Ik help je graag op weg.
pitismac
leoz
Mijn rolfilms stuur ik altijd via Rossmann naar het grootlaboratorium.
De resultaten waren tot nu toe altijd erg goed; bij C-41 kan er ook niet zo veel misgaan.
(Thuis gaat er aanzienlijk meer mis... ik zou het geduld niet hebben om de temperatuur precies op 38 graden te houden).
Voor mij zijn er dus geen nadelen aan het grootlaboratorium: de prijzen zijn onverslaanbaar, de ontwikkelde negatieven zijn perfect en de afdrukken die je krijgt, zijn naar mijn mening prima om een overzicht te krijgen.
Isa
Hallo!
Ik wil nu ook mijn eerste rolfilm opsturen om te laten ontwikkelen :lol: Om te voorkomen dat ik een schok krijg: hoeveel kost het in totaal om een rolfilm (120) te laten ontwikkelen? Echt maar € 2,28? Of per foto?
Liefs
Isa :lol:
rmrts
Ik wil nu ook mijn eerste rolfilm opsturen om te laten ontwikkelen :lol: Om geen schok te krijgen: hoeveel kost het in totaal om een rolfilm (120) te laten ontwikkelen? Echt maar 2,28? Of per foto?
Hallo,
1 rolfilm 220, Agfa Optima bij Orwonet kostte laatst 2,80 € per film + 2,59 verzendkosten in totaal (heen- en terugverzending).
Bij andere laboratoria zal het ongeveer hetzelfde zijn.
Met vriendelijke groeten
Reinhold
TR
[...] vind ik het geweldig dat er nog een paar vrouwen zijn die [...]
Ach, heerlijk! :rolleyes:
(Niets voor het slechte.)