Rocketman
Hallo!
Ik ben van plan om KB-film te ontwikkelen tot dia-positief.
Om kosten te besparen wil ik de Bär zelf aanmaken.
Ik heb het volgende recept samengesteld op basis van verschillende websites
(voornamelijk het Ilford-gegevensblad over omkeerontwikkeling)
maar ik wil APH 09 als ontwikkelaar gebruiken, omdat ik daar de voorkeur aan geef.
Agfa RODINAL wordt op een andere site aanbevolen.
Eerste ontwikkelaar: Agfa RODINAL 1+50 (bij mij APH09 1+40) + 1 g kaliumthiosyanide
Bleekbad: 990 ml gedestilleerd water + 10 ml geconcentreerd zwavelzuur + 2 g kaliumpermanganaat
Klaarbad: 1000 ml water + 25 g natriumsulfiet
Tweede ontwikkelaar = eerste ontwikkelaar maar zonder toevoeging van kaliumthiocyanaat
Fixerbad: Adolux ADOFIX 1+9 (zoals ik ook altijd gebruik)
De eerste tests met oude Orwo's en Adox CHS 100 waren matig.
Ik heb de films eerst in de eerste ontwikkelaar met de gebruikelijke tijd tot negatief ontwikkeld, 5 min. gespoeld en vervolgens 5 min. gebleekt, 1 min. gespoeld, 2 min. geklaard en daarna onder een 150W-lamp nabelicht. Daarna volgde de tweede ontwikkeling totdat de films er goed uitzagen. Spoelen, fixeren, spoelen – klaar.
De positieven zijn echter behoorlijk bruin en qua contrast erg vaag. Ik ga eens proberen langer te bleken, omdat het er bijna uitzag alsof er nog een restje zilver van de eerste ontwikkeling aanwezig was. Ik heb nu ook gelezen dat het bleekbad gefilterd moet worden. Dat heb ik niet gedaan. Het werd halverwege het proces aangemaakt – het was dus absoluut vers. Ik heb ook eens geprobeerd om eindeloos lang te klaren... maar het beeld bleef bruin.
Heeft iemand hier een gedetailleerde handleiding over hoe je dit moet doen?
Ik denk dat ik de Fomapan R100 ga proberen, aangezien deze film bedoeld is als diafilm.
Groeten
Sebastian
Wolfgg
Hallo Sebastian,
Er vallen me twee dingen op:
1) Volgens mijn tests uit 1995 zijn er maar weinig films geschikt voor zwart-witomkering. De meeste bevatten te weinig zilver om de vereiste maximale dichtheid van meer dan 3 (wat overeenkomt met een contrast van meer dan 1:1000) te bereiken. APX25 en APX100 waren bijvoorbeeld niet geschikt, alleen PanF+ of Agfaortho hadden genoeg zilver.
2) De film moet in de eerste ontwikkelaar veel harder worden ontwikkeld dan een film voor papieren vergrotingen. De eerste ontwikkeling mag dus niet worden uitgevoerd zoals bij een film die alleen voor negatieven is ontwikkeld. De gamma van kleuromkeerfilms ligt tussen 1,7 en 2, dus veel hoger dan de 0,5 tot 0,7 van een negatiefilm. En deze hoge gamma heeft ook een zwart-wit-omkeerfilm nodig, zodat deze briljant overkomt. Dat heb ik destijds alleen bereikt met een positiefontwikkelaar zoals PQ (plus Ka-thiocyanaat, 15 min. bij 20 °C).
Groeten, Wolfgang
jenshorst
Hallo Sebastian!
Ik ben onlangs je bericht tegengekomen en heb misschien nog een paar tips voor je.
Ik ontwikkel zelf regelmatig SW-dia's met zelfgemaakte chemicaliën.
Als je hierin geïnteresseerd bent, zal ik er iets over opschrijven.
Met vriendelijke groeten
Jens
Christoph
Hallo JenZ,
Hoewel ik de Foma-kit gebruik, ben ik zeker benieuwd hoe het gaat met de zelfgemaakte chemicaliën. Welke films gebruik je, en welke gevoeligheden hebben die?
Groeten
Chris
cfb_de
Misschien helpt de "Rohleder/Hilgert" weer eens?
http://www.sw-magazin.de/swmag_leser_09.htm
Als het moet, blijven directe vragen aan de auteurs immers niet onbeantwoord; vragen in Duitse forums leveren meestal ook resultaat op.
Nadat ik de instructies uit bovenstaande link eenmaal met succes had nagemaakt, werden zwart-witdia's voor mij oninteressant. Het werkt, dat is voor mij genoeg.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Christoph
Hallo,
Ik heb de Agfa SCALA later in de Foma-Kit ontwikkeld. Ik heb de belichting verlaagd naar 100 ASA (in plaats van 125 ASA zoals hier staat) en de eerste ontwikkelduur verlengd naar 13 minuten (in plaats van 12 minuten). Misschien komt dat ook doordat ik niet roterend ontwikkel, maar gebruikmaak van kantelontwikkeling.
Groeten
Chris
jenshorst
Hallo Chris!
Ik gebruik de FOMA 100R
als 35mm KB, D8 en 16mm smalfilm
Ik heb hem momenteel getest op 50, 100 en 200 ASA
Het werkt perfect met zelfgemaakte chemicaliën.
(Geen loslaten van de laag, slechte bleking of iets dergelijks.)
Als eerste ontwikkelaar gebruik ik een metol-hydrochinon-ontwikkelaar.
Daarna volgt een !!!tweevoudige!!! bleking met kaliumpermanganaat en zwavelzuur.
Vervolgens klaring in natriumdisulfiet.
De tweede belichting en tweede ontwikkeling vinden tegelijkertijd plaats onder een
75 W-lamp in een natriumhydrosulfietoplossing (een afdruk is een voordeel :rolleyes: )
Voor meer informatie sta ik natuurlijk tot je beschikking!
Wat zijn jouw ervaringen met de FOMA-kit?
Met vriendelijke groeten
Jens
Christoph
Hallo Jens,
bedankt voor je antwoord.
Mijn ervaringen met de Foma-kit zijn erg goed. Ik vind de prijs van deze kit absoluut prima! En het voordeel ten opzichte van de Kodak-kit (die ik overigens nog niet heb getest) is dat de oplossingen elke keer vers uit de concentraten worden aangemaakt en daarna worden weggegooid. Ik maak de oplossingen voor de 4 banden allemaal aan met gedestilleerd water. Ik begin met het bleekbad: 1. water, 2. zuur en dan het kaliumpermanganaat. Ik roer net zo lang tot bijna alles is opgelost. Daarna giet ik het een paar keer heen en weer tussen de maatbeker en de fles tot het kaliumpermanganaat helemaal is opgelost, sluit de fles af en maak de andere banden aan. Tegen de tijd dat het bleekbad aan de beurt is, is gegarandeerd al het kaliumpermanganaat opgelost en is filteren, zoals vaak wordt beschreven, niet nodig. Ik heb nog nooit problemen gehad met resten in de filmemulsie.
Ik werk met kantelontwikkeling. De eerste minuut continu, daarna eens per 10 seconden kantelen.
De tussentijdse belichting vindt plaats gedurende 2 x 3 minuten met twee 60W-reflectorlampen op een afstand van ca. 60 cm; de filmspiralen bevinden zich in 20° leidingwater in een doorzichtige bak.
Tot slot nog een bevochtigingsmiddel (Tetenal of Rollei) met gedestilleerd water aangemaakt – klaar.
De films:
-Fomapan R 100 als kleinbeeld, met belichting op 100 ASA, tijdsgegevens zoals in de kit
-Agfa SCALA als kleinbeeld, met belichting op 100 ASA, eerste ontwikkeling met 1 minuut verlengd tot 13 minuten
-Rollei R3 (bij mij getest als 35 mm) werkt ook, ik heb de volgende richtwaarden: bij belichting op 100 ASA, eerste ontwikkelingsduur 16 minuten, fixeren met 6 minuten in plaats van de aangegeven 4 minuten. En heel belangrijk: voorwassen!!! Ik heb 3 minuten voorgewassen met leidingwater van 20 °C.
De resultaten:
-Fomapan R 100 wordt erg mooi, zachter dan de SCALA
-SCALA wordt ook erg mooi, harder dan de Fomapan R 100
-R3 nog niet helemaal getest, maar de drager is ook erg helder
Samenvatting: sinds ik de Foma-Kit en deze erg mooie films heb ontdekt, zijn zwart-witdia's betaalbaar geworden en fotografeer ik bijna alleen nog maar zwart-witdia's.
Processen zoals de originele SCALA (en zeker ook het omkeerproces volgens Wehner) leveren natuurlijk uitstekende resultaten op, maar zijn niet bepaald goedkoop.
Ik ga de Rollei R3 verder testen en dan meer gedetailleerde informatie geven over hoe het uitpakt.
Groeten
Chris