SCKStef
Hallo,
Nu heb ik een Printo staan en stuit ik op het volgende probleem:
Goed geval: Printo met Kodak RC Vario-papier en Agfa NEUTOL WA --> Alles is in 50 seconden bij 25 graden ontwikkeld...
Slecht geval: Printo met Foma RC Vario-papier en Agfa NEUTOL WA --> Niet goed ontwikkeld, zelfs niet bij 30 of 35 graden...
Wat doe ik verkeerd? Foma zegt op het etiket dat het zou moeten werken, Agfa ook. Is er een alternatief waarmee ik beide papiersoorten in 50 seconden kan ontwikkelen?
Groeten,
Stähne
MirkoBoeddecker
Stephane,
het kan zijn dat Neutol WA in principe niet alkalisch genoeg is of te sterk is verdund om het papier op tijd te activeren.
In welke concentratie gebruik je de ontwikkelaar?
Neutol WA is geen directe machineontwikkelaar en de op de verpakking aangegeven verdunningen van 1+10 of zelfs hoger moeten met de nodige voorzichtigheid worden behandeld en zijn in ieder geval alleen bedoeld voor de schaal.
Normaal gesproken wordt machineontwikkelaar 1+4 verdund.
Kodak heeft zijn papier bijna zilverloos gegoten (zeer laag zilvergehalte), Ilford ook.
Foma heeft meer "erin" en heeft daarom ook meer/sterkere chemicaliën nodig.
Het kan daarom zeker nodig zijn om bij Foma langer of sterker te ontwikkelen dan bij Kodak of Ilford.
Groeten,
Mirko
SCKStef
Hallo Mirko,
Ik had al zoiets vermoed... Agfa hanteert een verdunning van 1+7 voor gebruik in rolontwikkelmachines (Printo) en een ontwikkeltijd van 45 (± 10) seconden bij 25 °C.
Nu de vraag: welke ontwikkelaar zou je in dat geval aanraden??
Groeten,
Stähane.
MirkoBoeddecker
Ik zou het eerst eens proberen met 1+4, aangezien de NEUTOL er al in zit en je alleen nog de juiste hoeveelheid concentraat hoeft toe te voegen.
Anders kun je een machineontwikkelaar gebruiken (Spur, Ilford).
N113 is ook erg krachtig.
Groeten,
Mirko
SCKStef
Hallo Mirko,
bedankt voor de informatie.
Ik had al even gekeken naar de set van SPUR:
- Ik heb helaas geen gegevensblad kunnen vinden. Is dat bij SPUR ook zo (bij Fix stond niet eens de uithardingstijd op de fles...), of zoek ik gewoon op de verkeerde website?
- Om "even snel" een nieuwe combinatie uit te proberen, vind ik de hoeveelheden iets te groot... zijn de onderdelen ook in kleinere verpakkingen verkrijgbaar?
Groeten,
Stähane
ChristianKolinski
Ik bewaar N113 bij 24 °C in de machine en heb tot nu toe nog geen problemen gehad met Foma-papier. Het spul is ook nog niet omgeslagen; ik heb het na 4 of 5 maanden voor de zekerheid vervangen (oké, er was in die periode niet veel doorvoer). Uit een zak van 5 liter haal ik 2 machinevullingen (dit ding heeft 2,3 tot 2,5 liter nodig). 3 maanden per vulling, dat komt neer op € 11,20 per jaar... veel goedkoper wordt het waarschijnlijk niet.
Bij Spur zijn er blijkbaar geen datasheets, kijk eens bij de op de pagina vermelde distributiepartners, daar vind je vast wel iets.
Spur Paper Dur lijkt ook goed te werken voor de machine, dat is verkrijgbaar in een fles van 1 liter, het hoeft niet per se de Machineentwickler in een jerrycan van 5 liter te zijn.
Groeten
Christian
Petzi
Hallo,
Als ontwikkelaar van Agfa-apparatuur wordt NEUTOL Plus aanbevolen. Dat is overigens een ontwikkelaar op basis van een vitamine C-derivaat. Deze heeft een hogere activiteit en verkort de verwerkingstijden.
Bij gebruik van NEUTOL NE en WA moet je mogelijk de temperatuur verhogen of de ontwikkeltijd verlengen. Voor de meeste papiersoorten zal wat je doet waarschijnlijk voldoende zijn, maar je hebt blijkbaar inderdaad een soort gevonden waarbij je ontwikkeling niet voldoende is. Je moet er ook rekening mee houden dat veel papiersoorten ontwikkelingsstoffen in de emulsie hebben. Andere weer niet... De Foma zou tot die laatste categorie kunnen behoren. De ontwikkelingsstoffen verkorten natuurlijk ook de ontwikkelingstijd.
Lees eens de Agfa-gegevensbladen voor zwart-witpapierverwerking.
Groeten,
Michael
SCKStef
Hallo,
bedankt voor de uitgebreide informatie, ik ga de N113 eens uitproberen. Ik laat snel weten hoe het gaat ;-)
Groeten,
Stöhane.
SCKStef
Hoi,
ik heb nu 10 liter N113 in de emmer aangemaakt, daarvan een kwart in mijn Printo gegoten en het geheel op 23 graden laten draaien.
De resultaten mogen er zijn, en er is bijna geen verschil tussen mijn geliefde Kodak en de Foma ;-) Eindelijk een alternatief gevonden...
De foto's zijn te zien op
http://picasaweb.google.de/stephane.schmuc..._03_17_BonnN113.
Groeten,
Stähane.
cfb_de
Hallo Stéphane,
en nu zou jij als Fransman misschien eens de Berlijnse Mirko kunnen helpen? Mirko is nog op zoek naar een goed opgeleide Fransman voor het vertalen van de catalogus.
Voor jou is het een klusje dat onder de in Duitsland geldende grens voor bijverdiensten valt die je moet aangeven. En het kost je zeker geen moeite, je kunt het via e-mail doen, op het toilet (wifi), ...
Met vriendelijke groeten,
Franz (vandaar het woordspelletje)
SCKStef
Hallo Franz,
Er is zeker veel mogelijk, en met de Printo kan ik tijd besparen om iets anders te doen. Ik heb ook wifi in het lab, en ik heb de schoonmaakemmer weer “vrijgegeven”, dus ik heb thuis ook geen stress :-)
Wat betreft het aanbod om te helpen met de catalogus: Mirko weet al wat er wel en niet mogelijk is... en dat wordt hier zeker niet besproken ;-)
Trouwens: is er al een Franse versie van de catalogus?
Oh ja, en niet alleen het Franse gedeelte is belangrijk, de nieuwe homepage is ook nog niet helemaal in orde; het stylesheet werkt nog niet helemaal.
Groeten,
Stähane.