Ik kan me voorstellen dat het de moeite waard zou kunnen zijn, want PWT was toch een erg populair aandeel.
Samuli, dit is niet tegen jou gericht, maar deze vraag komt in elk tweede forum voorbij en daarom wilde ik eens een fundamenteel antwoord geven op iets wat in alle discussies op de een of andere manier over het hoofd wordt gezien:
Forte is er niet in geslaagd om winstgevend te worden, en dat terwijl ze geen aankoopprijs hoefden te betalen voor machines, gebouwen, recepten en de opstart van de productie.
Ze zijn in liquidatie omdat ze jarenlang verlies hebben geleden, hoewel ze ijverig waren en hun best hebben gedaan.
Mijn visie op de markt is deze: iedereen wil het papier terug, maar het mag in godsnaam niet meer kosten.
Deze situatie kan alleen weer tot stand worden gebracht door een weldoener te vinden die bereid is nog eens miljoenen door de schoorsteen te jagen en elk jaar weer zijn schatkist opent en er nog meer gouden munten uit haalt.
Het echt haalbare alternatief is dit: ongeveer 2 miljoen op tafel. De kernactiva van de fabriek van Forte gekocht. Nog eens 200 tot 500.000 euro op tafel om de productie weer op gang te brengen en de mensen te betalen totdat de eerste positieve cashflow komt, en dan
tegen ILFORD-prijzen
aanbieden en minstens 500.000 m² per jaar produceren om rendabel te zijn en op zijn minst de investeringen terug te verdienen.
Laten we nu eens eerlijk zijn: wie van jullie koopt deze hoeveelheden tegen deze prijzen?
Dat is hier de cruciale vraag, naast de financiering.
We hadden deze situatie al eens in 2004, toen Forte failliet ging.
Toen jammerde iedereen ook en wilde het papier terug en beloofde de wereld dat ze alles braaf zouden kopen als het weer terugkwam.
Daarop heeft iemand daar beneden flink geld neergeteld en vertrouwd op de marktberichten.
Nauwelijks was het PW weer op de markt en zo'n 20% duurder dan voorheen, of de klanten zijn massaal overgestapt naar de nog overgebleven, goedkopere alternatieven.
De omzet van Forte is ingestort en bij ons bijvoorbeeld met 65% gekrompen, hoewel de omzet met barietpapier op zich is toegenomen.
De enige algemene verklaring hiervoor was van iedereen: omdat het andere papier goedkoper is.
Een goede wending van dit bericht zou zijn
- Als ik het mis heb en jullie het hier nu niet mee eens zijn.
- Als de onvoorwaardelijke prijsgevoeligheid van de fotografengemeenschap nu, na de 10 faillissementen in ongeveer 2 jaar (Ilford, Fotokemika, Forte, Ferrania, Fohar, Azo, Kodak-papierdivisie, Svema, Oriental, KonicaPhoto, AgfaPhoto), ten minste plaats maakt voor wat nadenken.
- Als we op een gegeven moment allemaal ophouden met het verspillen van de weinige appels die we nog hebben en prijsverhogingen in de toekomst niet meteen bestraffen door onze steun in te trekken.
Zijn we er klaar voor?
De discussie is geopend, ik kijk uit naar reacties.
Groeten,
Mirko