cfb_de
Hoi Johannes,
dat is echt een interessante vraag :-) Er schijnen zelfs mensen te zijn die zeggen dat Moersch-papier, Bergger-papier en "echt" papier van Fotokemika identiek zouden kunnen zijn.
Wat ik op het Parallel-forum niet zo duidelijk heb geschreven: *Precies* zal geen enkele expert je dat ooit kunnen vertellen. Jij zou dan de bevestigde kennis hebben en wij zouden met een rechtszaak opgezadeld zitten.
Hm. Moersch-papier = Bergger-papier = ADOX-papier = Varycon = Maco-papier... Het zijn maar vijf papiersoorten, waarbij je bij het testen je processen slechts *minimaal* hoeft aan te passen... Rijpingsomstandigheden voorbehouden. Mijn rol Adox Vario Classic had nog wat tijd nodig voordat het niet alleen chemisch, maar ook fotografisch identiek werd aan vier andere papiersoorten die op de markt verkrijgbaar zijn. Mirko staat bij speciale bestellingen iets directer in contact met de producent en heeft ons deze speciale wens snel en redelijk ongecompliceerd verkocht.
Anderen lopen daar achteraan en verkopen "uitgerijpte" (naar mijn mening bijna vervallen) goederen. Moersch doet dat niet, daar waren mijn ervaringen uitstekend.
Met vriendelijke groeten,
Franz