Andreas_23
Hallo!
Ik heb oude negatieven van een Ilford XP2 gevonden. Die stammen nog uit de tijd dat ik nog geen fotolab had. De foto’s die ik destijds van de fotowinkel kreeg, waren dan ook niet best (te donker, weinig contrast). Als ik naar de negatieven kijk, zien ze er helemaal niet slecht uit, dus ik denk dat ik hier betere foto’s van kan maken.
Nu heeft de XP2 die rare paarse drager. Heeft dat invloed op de multigradefilters, die ook gekleurd zijn?
Met vriendelijke groeten,
Andreas
Andreas_23
Ik heb het gewoon eens uitgeprobeerd (wat zoals altijd het beste is). Om goede resultaten te krijgen, moet ik een vrij hoge gradatie gebruiken, dus minimaal 4.
Ik verklaar dit voor mezelf doordat de eigen kleur van de drager als een grijze sluier over de negatieven ligt en zo het contrast van de negatieven vermindert (onbelichte delen zijn namelijk niet wit, maar filmkleurig paarsgrijs). Dat moet je dan compenseren met een hoog contrast bij het vergroten.
Geen idee of dat klopt, maar de foto's worden met 4 echt goed.
Groeten,
Andreas
MirkoBoeddecker
De reden is helaas wat ingewikkelder.
Je kunt met elke vorm van sluier afdrukken – alleen wordt de belichtingstijd langer.
Als je naar de negatieven van de chromogene films kijkt, zie je dat deze niet wit-grijs-zwart zijn, maar roze-geelbruin-donkerbruin.
Het geelgehalte zorgt ervoor dat het papier met variabel contrast zachter wordt gefilterd – het roze masker gaat dit tegen.
Zo hoort het te zijn.....
Helaas pakt het nooit uit zoals gewenst.
Vaak verschuiven de lichten ten opzichte van de schaduwen naar andere gradaties.
Wij printen BW400 en XP2 alleen onder voorbehoud en met een duidelijke mededeling aan de klant.
Groeten,
Mirko