Marko
Hallo allemaal.
Ik heb een vraag over de ADOX CHS 100. In de FOTOIMPEX-catalogus staat bij deze film dat hij een groot belichtingsbereik heeft, maar hoe groot dat precies is, wordt helaas niet vermeld.
Dus, hoe ver kan ik de ADOX CHS 100 onder- of overbelichten?
Hartelijk dank..
zensusa
Hallo Marko,
...hoe ver kan ik een ADOX CHS pushen of pullen?.....
Antwoord: Zo ver als je wilt; - de vraag is alleen wat je dan krijgt :-)
Maar even serieus. Uitgaande van een werkelijke standaardgevoeligheid van 80 ASA (mijn uitgangsgevoeligheid) in R09 of RODINAL, kan ik je de volgende, - in de praktijk toegepaste -, tips geven.
1f onderbelichten, tot 64 of 50 ASA, ontwikkeld in CG 512 (of Cube SX/resp. Rollei Low Speed); super, zeer goede, mooie toonwaarden, goede scherpte.
1f overbelichten tot 160 ASA in Promicrol, zeer goed, goede grijswaarden en scherpte enz.
2f pushen naar 320 ASA in Promicrol, mogelijk met concessies op de bovengenoemde punten.
Ik zou dus zeggen: 1f pullen en pushen levert in de juiste ontwikkelaars, bij een passend uitgangskontrast van het motief, goede resultaten op; meer pullen en pushen is mogelijk, maar waarom? Andere films bieden dan een betere uitgangspositie. Oh ja, mijn ervaringen zijn gebaseerd op middenformaat en vlakfilm! Maar ik ga ervan uit dat het bovenstaande ook geldt voor het 35 mm-formaat; afgezien misschien van het gedrag wat betreft "korrel".
Tot zover
Lothar