rob2c
Misschien moet ik de vraag anders stellen:
Ik wil binnenkort de eerste tests doen met de ADOX CHS 25/50/100 en
deze ontwikkelen in ADOLUX APH 09 of in RODINAL.
Heeft iemand hier ervaring met deze combinatie?
Impex geeft in de lijst voor de CHS 25 bij 1+40 een ontwikkeltijd van 6 minuten aan voor APH 09.
Maar vaak wordt een dunnere verdunning aanbevolen, in ieder geval voor de CHS 25!
Op de website van digitaltruth.com wordt voor de Efke25 in R09 bij 1+100 en
25 ASA 18 minuten aangegeven – kan ik dat ook zo overnemen voor de CHS25 in APH09?
In de Impex-catalogus staat over APH 09: …kan sterk verdund tot 1+400 worden gebruikt? -
er zijn echter mensen die de ervaring hebben dat na 15 minuten bij een hoge
verdunning de ontwikkelaar snel op is (dood)!?
Anderen melden weinig consistentie bij de emulsies. Dat zou natuurlijk niet zo geweldig zijn als
je bij elke nieuwe batch opnieuw zou moeten testen...
Groeten
Robert
cfb_de
Hallo Robert,
Ik heb mijn Efke R50 in RODINAL ontwikkeld. 7-9 minuten (afhankelijk van de batch!) met 15 seconden schudden en 1 minuut voorverwarmen, bij 18 °C. Het resultaat is erg mooi.
Voor de ADOX-films kun je deze tijd alleen overnemen na het testen. Door de kleine productiebatches zijn de schommelingen binnen de emulsie erg groot.
Wat betreft de hoge RODINAL-verdunningen: ik heb metingen (ook van anderen) die duidelijk aantonen dat een halve liter na 17 minuten in de Agfa-kantelbad dood is. Bij de hele stilstaande ontwikkeling in homeopathische verdunningen gaat het naar mijn mening om geloof, liefde en hoop. Maar niet meer om het ontwikkelen van film.
Wat niet wil zeggen dat de gebruikers niet toch tevreden kunnen zijn met zulke primitieve methoden.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
Hallo Robert,
Soms duurt het even voordat je antwoord krijgt. Hier zijn ter indicatie de meetresultaten van een "Zonenfritzen", Efke 25-film gekocht begin 2005:
Ontwikkeling op N (Zone 1 0,1D boven de sluier, Zone 9 1,5D boven de sluier (=0,1D) voor papier Spezial (K=32)):
RODINAL (origineel) 1+50 9 min. 20 °C, de eerste 60 sec. continu schudden, daarna aan het begin van elke minuut 2x.
De film bereikt hierbij precies de nominale gevoeligheid, dus zone 5 op 15 DIN. Maar de curve komt traag op gang, bij zone 5 pas D=0,5 in plaats van 0,75 boven de sluier. Niet overbelichten, dichtheid gaat niet boven 1,8D.
Ontwikkeling op N+1 (Zone 1 0,1D boven de sluier, Zone 8 1,5D boven de sluier voor speciaal papier (K=32)):
RODINAL (Original) 1+50 14 min. Rest zoals hierboven.
ISO-gevoeligheid hier 17 DIN bij lichtmeting of meting met grijskaart.
N-1 is niet haalbaar, omdat de curve bij de dan vereiste ontwikkeltijden of verdunningen al 1,3 D horizontaal verloopt.
Ik heb de batchvariatie niet gecontroleerd.
Groeten, Wolfgang