rob2c
Ik heb al een hele tijd zelf niets meer vergroot :D
Hebben deze nieuwe papieren met variabel contrast speciale ontwikkelaars nodig, of gaat dat ook met
bijvoorbeeld Agfa NEUTOL WA (zoals vroeger)???
En fixeer?
Groeten
Robert
MirkoBoeddecker
Hallo Robert,
Dat is een goede vraag, want die krijg ik elke dag en dit soort vragen beantwoord ik dan ook graag in het openbaar :D
In principe geldt: elke zwart-wit papierontwikkelaar ontwikkelt elk zwart-wit papier met goede resultaten.
Er zijn bepaalde combinaties die niet zo goed uitpakken (zoals bijvoorbeeld een papier met een koele tint behandelen met een sepia-ontwikkelaar, het effect zou nauwelijks zichtbaar zijn) en andere die bijzonder aan te bevelen zijn, maar de verschillen zijn vrij klein als je je binnen het bereik van standaardpapier en standaardontwikkelaars bevindt.
De meestal iets duurdere speciale ontwikkelaars (bijv. Moersch) hebben allemaal bepaalde eigenschappen die, afhankelijk van de wensen en smaak van de gebruiker, een perfect afgestemd resultaat opleveren. Maar ze ontwikkelen allemaal multigrade-papier net zo goed als papier met vaste gradaties.
Groeten,
Mirko
cfb_de
Wat, op de gebruikelijke manier van Mirko, een treffende en uitgebreide opmerking was.
Ik wil hier nog één ding aan toevoegen: ja, ook NEUTOL-WA is geschikt voor papier met variabel contrast. En levert, afhankelijk van het papier (zoals Mirko al schreef), verschillende beeldtinten op. Bij Fomatone Variant of Tetenal Speed zie ik bijvoorbeeld geen verschillen met Eukobrom of Spur Paper Dur.
Bij PWT of Vario Classic zie ik wel verschillen. Die ga ik nu echter niet beoordelen, dat mag je zelf bekijken en beslissen.
Met vriendelijke groeten,
Franz