MirkoBoeddecker
We hebben het product ADOX APH09 verbeterd.
Het doel was om de concentratie te verhogen en de samenstelling aan te passen, zodat de nieuwe standaardverdunning 1+50 is en de ontwikkeltijden 1:1 van vergelijkbare producten kunnen worden overgenomen.
Bij alle tot nu toe geteste films zijn de resultaten meettechnisch identiek.
De nieuwe kwaliteit zal begin april in de handel komen.
Daarom verkopen we alle restvoorraden APH09 oude kwaliteit (standaardverdunning 1+40) nu tegen een speciale prijs.
[size=2]De prijs per fles van 1000 ml bedraagt 6,90 EUR plus btw = 8,21 EUR.[/size]
Groeten,
Mirko
oliverdienst
Hallo Mirko,
Betekent dit dat foto's die met Aph09 'new' zijn ontwikkeld identiek zijn aan die welke met RODINAL zijn ontwikkeld, of dat alleen de ontwikkeltijden hetzelfde zijn en de iets sterkere korrelaccentuering bij Aph09 'new' blijft bestaan?
Ik zou je dankbaar zijn voor een antwoord.
Vriendelijke groeten
Oliver
fotomaik
Hallo Mirko,
Dat is mij ook niet duidelijk...
Zijn de ontwikkeltijden van APH09 NEW hetzelfde als die van APH09 OLD, of hetzelfde als die van RODINAL?
APH09NEW = APH09OLD = RODINAL
of
APH09NEW = APH09OLD
of
APH09NEW = RODINAL
Bedankt voor je antwoord
Groeten
Maik
MirkoBoeddecker
Hallo Oliver, hallo Maik,
op dit moment is het zo dat de ontwikkeltijden weliswaar van RODINAL kunnen worden overgenomen, maar dat de verdunning altijd verschillend was (1+40 APH09 versus 1+50 RODINAL).
Dat hebben we verbeterd. De samenstelling van APH09 blijft grotendeels ongewijzigd, maar de concentratie en de pH-waarde zijn aangepast, zodat nu bij dezelfde verdunning dezelfde tijden kunnen worden aangehouden om dezelfde dichtheid te verkrijgen.
Als jullie voorheen bij verschillende concentraties verschillen in het resultaat zagen, dan zouden die daarna ook nog steeds zichtbaar moeten zijn.
Op dit moment verkopen we echter nog de laatste 1000 liter oude kwaliteit tegen een superaanbiedingsprijs!
Er komt dan een nieuwe tabel wanneer de nieuwe kwaliteit op de markt is.
Groeten,
Mirko
Robert
Hallo,
Ik heb vandaag in de winkel een fles APH09 gekocht en wilde weten of dit nu de "verbeterde" versie is.
Op het etiket staan nog de oude verdunningen vermeld, wat me een beetje sceptisch maakte. Onderaan zit nog een klein stickerje geplakt, waarop waarschijnlijk het batchnummer staat: 0832.
Robert
MirkoBoeddecker
Hallo Robert,
Fijn dat je nog eens navraagt.
Alles wat voor 6,90 EUR wordt verkocht, is oude kwaliteit tegen uitverkoopprijs.
De nieuwe kwaliteit zal (vanwege de duurdere grondstoffen) duurder zijn.
De productontwikkeling loopt helaas vertraging op, omdat onze oude sensitometer kapot is gegaan. We hebben weliswaar de concentraties opnieuw bepaald en vergelijkbare resultaten gekregen, maar voor de fijnafstemming zodat het ook echt klopt, heb je absoluut een sensitometer nodig – dat lukt niet meer met de Nikon.....
We hebben een nieuwe Sensi gekocht, maar die moet nu nog gekalibreerd worden. Tijdens het vakantieseizoen en vanwege het lopende MCC-project ben ik er helaas nog niet aan toegekomen om dit te regelen. Ik hoop dat het half september lukt.
Gelukkig hebben we nog voldoende oude kwaliteit op voorraad en die is zoooo voordelig dat het "omruilen" van 1+40 = 1+50 echt de moeite waard is.
Groeten,
Mirko
Robert
Bestaat die nieuwe kwaliteit dan nog helemaal niet? Is er dan iets misgegaan, als ik € 11,90 heb betaald?
MirkoBoeddecker
Ja, helaas.
Op de factuur zou ook "oude kwaliteit 1+40" moeten staan.
Kom de volgende keer met de factuur langs – dan crediteren we het bedrag.
Groeten,
Mirko
gpsloco
Hallo,
Ik moet even een beginnersvraag stellen (die eigenlijk maar gedeeltelijk in deze thread thuishoort). Ik heb hier een flesje "old" Aph 09 staan, dat staat al sinds ongeveer april ongeopend. Gisteren heb ik de ontwikkelaar gebruikt en bij het openen zat er in de dop (of eigenlijk in de plastic onderdop) een hoop opgedroogde kruimels.
Op delen van de ontwikkelde film (die qua contrast en tonaliteit prachtig is, zoals ik dat ook ken van APX100+RODINAL) zitten ontzettend veel vuilinsluitsels. Op de binnenste foto's in de ontwikkelspoel, ongeveer foto's 1-10. Ergens houdt dat dan vrij abrupt op (zie bijlage). Lag de film daar "alleen" niet goed in de spoel of kan dat aan de opgedroogde stukjes liggen?
Bedankt...
Tilman
cfb_de
Hallo Tilman,
Ik heb in dit bericht geprobeerd mijn benadering van problemen *en* een chemische analyse die aan verschillende eisen voldoet toe te passen. Afhankelijk van je eigen kennis kan iedereen nu zelf kiezen vanaf welk punt hij niet verder wil lezen :-) Daar gaan we!
35mm-film? Dan verbaast mij één ding: de vlek zit aan de verticale kant van de foto, dus precies daar waar de film absoluut niet in de spoel zou moeten/moet/kan zitten. Alleen bij een verticaal georiënteerde APS-middenformaatcamera zou zo'n fout bij rechthoekige foto's mogelijk zijn.
Uit het kleine voorbeeldplaatje valt helaas niet meer op te maken. Toch wel. Eén ding valt op: als het probleem te wijten is aan de kristallen uit de ontwikkelaar (wat niet het geval is, zie hieronder), dan zouden deze storend zijn opgetreden aan de lange randen waar de film tegen de spoel aanligt.
Ik gok dus eerder op toevallige vuilresten of slechts af en toe gemaakte opnames met een vuile camera en eventueel x-maal hergebruikte filmkokers (dit laatste geldt niet voor APS-MF).
Wat betreft het bruisen in RODINAL (en dus ook APH09/R09 en hoe de klonen verder ook heten) kan ik je echter geruststellen. Schuim in het concentraat is volkomen normaal en uiteindelijk een kwaliteitskenmerk dat de algemene bezuinigingswoede de fabrikant nog niet heeft bereikt. Dus iets goeds.
Het concentraat wordt al jaren met een minimum aan water aangemaakt (tegenwoordig zou de fabrikant daarvoor "CO₂-vermijdend door laag transportvolume" op de vlag zetten). Waarom kan je de vloeistof zonder problemen tot 1+50 verdunnen? Precies. Er zit genoeg ontwikkelingsactief spul in. Waarom blijft de vloeistof zo lang goed? Precies. Het is geconcentreerd genoeg aangemaakt en zuiver samengesteld (zie hieronder). Bijgevolg kristalliseert er iets uit als het onder de aanmaaktemperatuur van het concentraat wordt bewaard. RODINAL wordt geleverd als een bijna perfect verzadigde oplossing.
Kristallen in RODINAL zijn niet kritisch en lossen op bij het aanmaken van de verdunning. Alleen bij de grotere brokken onderin de fles wordt het kritiek. Die moet je eruit filteren (koffiefilter of een echt vouwfilter, dat gaat sneller en de 1+50-oplossing is in minder dan een half uur klaar).
De kristallen bestaan uit p-aminofenol, dat is de ontwikkelingsstof van RODINAL/R09. Er zit genoeg van in en bovendien is het geniaal kinetisch geremd (kijk maar naar de alkalische component), zodat dit "teveel" geen hinder veroorzaakt. Momme Andresen wist dat destijds niet, maar ontdekte het. Ergens vóór januari 1891, want toen werd het mengsel gepatenteerd en sindsdien slechts minimaal gewijzigd.
Met vriendelijke groeten,
Franz
gpsloco
Hallo Franz,
Allereerst hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord; ik vind het op veel punten interessant. Om wat meer “duidelijkheid” te scheppen in de beschouwing van mijn probleem, heb ik de betreffende foto hier:
http://homepage.mac.com/tilman/filechute/a..._estremoz_2.jpg in een groter formaat geplaatst, zodat je hem goed kunt bekijken.
Kleinbeeld: ja, de film was nieuw in een nieuwe rol (vorige week pas van de verzender ontvangen in een pakket van 10 stuks). De camera wordt regelmatig gebruikt, ook de afgelopen weken. Met andere films (TRI-X) geen vuil. Het was echter pas de tweede APX100 uit deze levering; de eerste was ook erg vuil, maar die had ik in een onbekend lab laten ontwikkelen, waar inderdaad veel vuil en onbekend water was, dus daar had ik begrip voor. Jouw informatie zet me er nu toe aan om morgen meteen nog een film uit deze levering te ontwikkelen, misschien is er inderdaad iets mis met deze partij. Ik zal dan eerlijk verslag uitbrengen. Om te testen zal ik echter niet de aph nemen, maar een nieuwe fles RODINAL openen. Eens kijken.
Groeten, Tilman
cfb_de
Hallo Tilman,
hoe ziet het eruit naast de afbeelding links (dus aan de "stoffige kant")?
Op het eerste gezicht zie ik vooral stof (in de 1,50