Christoph Hallo, heeft iemand ooit een ortho-film als diafilm omgekeerd ontwikkeld? Ik zou graag willen weten hoe de resultaten eruitzien, want als negatieffilm komen de ortho’s zonder speciale ontwikkelaar extreem steil uit. Vanwege de roodblindheid zouden er heel interessante effecten kunnen ontstaan. En de ortho-films hebben natuurlijk ook een heldere drager. Misschien kan iemand mij hier verder helpen. Groeten Chris
MirkoBoeddecker Ik denk dat Wehner dat aanbiedt. Wij maken ook gebruik van Wehner en sturen eens in de 14 dagen films op. Als je het zelf wilt doen, hoef je eigenlijk alleen maar van eerste ontwikkelaar te wisselen. Groeten, Mirko
Christoph Bedankt! Ik heb de website van Wehner al een tijdje geleden bekeken. Nu lees ik dat FOTOIMPEX om de 14 dagen naar Wehner verstuurt. Wat kost een omkeerontwikkeling van 35 mm? En voor welke films biedt hij deze dienst aan? Het klinkt interessant. Groeten Chris
cfb_de Hallo Christoph, als je ook zelfverwerking wilt overwegen: zoek dan eens op de relevante forums (ook hier werd het genoemd :-) of in online tijdschriften naar het artikel "Kehret um" van Roman en Michael. Dat is op het gebied van omkeerontwikkeling het meest geciteerde artikel van de afgelopen tweeënhalf jaar. In tegenstelling tot veel geblabla van fabrikanten en marketeers is dit artikel zelfs bruikbaar en gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde ervaring. Met "AGFA SCALA in Heimarbeit" vind je het artikel vrij snel op Google. Met vriendelijke groeten, Franz
Christoph Hallo Franz, Bedankt. Ik ken dat artikel al, en ik ontwikkel Agfa SCALA en Fomapan R zelf. Ik heb ook al een poging gedaan met de Rollei R3 en wil deze film nog verder optimaliseren. Ik zou gewoon eens benieuwd zijn hoe het uitpakt met een ortho-film. Groeten Christoph