JUTTA
Hallo allemaal,
Ik ben geïnteresseerd in de ADOX Display Film, omdat ik een paar dia’s (6x7) heb die ik graag op de Display Film wil vergroten. Ik zou er graag een paar Van Dykes van maken.
Probleem: ik heb in de catalogus helaas alleen de ADOX Display Film tot het formaat 8x10" gevonden.
Is deze ook verkrijgbaar in grotere formaten? Bijvoorbeeld 30x40? :)
Wie heeft deze film al eens uitgeprobeerd?
Hartelijke groeten uit het Zwarte Woud
Jutta
max
Hoi Jutta,
De Adox Displayfilm lijkt op de Maco GPF, dus een halftoonfilm of papieremulsie op een doorzichtige drager. En roodblind, dus te verwerken zoals papier in de donkere kamer.
Laat zich prima verwerken, maar heeft een stevig contrast, oftewel moet via de ontwikkeling worden bijgesteld.
Bij cyaanopnames zou ik soms een langzamere curve willen (meer Dmax, zonder dat het uit elkaar valt), maar voor Kallis-opnames werkt het prima, en VanDykes zijn daar erg vergelijkbaar.
De GPF was wel eens in een groter formaat verkrijgbaar, maar ik geef toe dat ik geen idee heb of die nog bestaat en in welke vorm.
Groeten
Martin
JUTTA
Hallo Martin,
Alvast bedankt voor de Maco-tip!
Ja, de Maco GPF is inderdaad ook op rol verkrijgbaar of tot 50x60 bij een Zwitserse webwinkel!
Ik heb even gegoogeld :D
Ach, ik denk dat ik het gewoon op mijn lijstje zet, aangezien ik binnenkort toch wat bij Mirco ga bestellen.
Voor de start is 24x30 ook al voldoende!!!
Ik heb ook even bij Thomas R. (clack) gekeken, die heeft het hele proces op zijn site staan. :D
Groeten, Jutta
max
Hallo Jutta,
Veel succes, ik kan je alleen maar aanraden om ook eens kallitypieën te proberen.
Aangezien alles wat moeilijker verkrijgbaar is (namelijk ijzer(III)oxalaat, natriumcitraat als ontwikkelaar en (indien nodig) chromaat voor de contrastregeling) bij Wolfgang Moersch verkrijgbaar is, is het proces slechts iets complexer. Oké, in plaats van wassen en fixeren heb je een paar vellen meer nodig. Maar daar staat tegenover dat de afdrukken een aanzienlijk mooiere tekening hebben. VanDyke ziet er daarnaast nogal grof en slecht uit.
Groeten
Martin
JUTTA
Hallo Martin,
zulke tips geven hoop!
Ja, de VanDykes zouden dan wel ongeveer passen. Ik wilde er ook een paar foto’s mee maken van een oud kasteel (stenen trap, muren, enz.). Dan zou jouw interpretatie inderdaad goed passen :D
Dat “experimenteren met kallitypieën” ga ik hoe dan ook doen!
Maar eerst wil ik de chemicaliën voor de VanDykes mengen, want die heb ik al.
Ik denk dat dat ook een beetje oefening en gevoel met zich meebrengt...
Ik zal zeker nog vragen hebben over het Kallitypie-proces.......
Groeten, Jutta
JUTTA
Verkeerde vermelding! Sorry
MirkoBoeddecker
Hallo Jutta,
De internegatiefilm (dus de film die Martin beschrijft) hebben we hier op voorraad tot 24x30.
De andere (die alleen tot 8x10 inch verkrijgbaar is) is de ADOX ORTHO en die is niet bedoeld om op te vergroten, maar als opnamemateriaal of voor contactafdrukken.
Grotere formaten kunnen we leveren van Maco/Rollei of op verzoek van de klant met een levertijd regelen.
Groeten,
Mirko
JUTTA
Hallo Mirko,
Voor een begin al best interessant in het formaat 24x30!
En de prijs ook! :D
"Grotere formaten kunnen we van Maco/Rollei leveren of op verzoek van de klant met een levertijd regelen."
Altijd goed om te weten, bedankt Mirko.
Groeten, Jutta