bastianschroeer
Hallo,
ik wil zwart-witbelichtingen maken op PE-papier. Aangezien ik geen multigrade-filters heb, vraag ik me af of het ook mogelijk is om de ingebouwde kleurenfilters van mijn kleurenmengkop te gebruiken. Als dit mogelijk is, welke waarden moet ik dan instellen zodat de filtering overeenkomt met die van het Multigrade 2-filter?
Met vriendelijke groeten
Bastian
MirkoBoeddecker
Bastian,
dat is eigenlijk een goede vraag, dus ik beantwoord hem hier voor iedereen.
Het filteren met een kleurkop is heel eenvoudig. Zonder enig filter hebben de meeste papiersoorten een gradatie van ongeveer 2. Als je meer contrast wilt, draai je het magenta (het rode wieltje) erbij. Bij ongeveer driekwart van de maximale instelling hebben de meeste papiersoorten hun hoogste gradatie bereikt.
Als je het nog zachter dan 2 wilt hebben, draai je gewoon aan het gele wieltje. Hier wordt echter meestal al bij de helft van de maximaal mogelijke waarde de zachtste mogelijke gradatie bereikt.
Lees eerst even de cijfers 1, 2, 3, 4, 5 door en probeer het gewoon uit. Jij bepaalt zelf of je de afbeelding harder of zachter wilt hebben. Of je een 2, 3, 4 of 5 nodig hebt, kun je eigenlijk van tevoren niet zeggen.
Groeten,
Mirko