HGR
Hallo,
mag het eigenlijk voorkomen dat het zwarte zakje waarin de zwart-witvellen
zijn verpakt, een gaatje heeft bij de vouw, waardoor het papier vooraf
wordt belicht en er achteraf een zwarte vlek aan de rand ontstaat?
Dat is mij namelijk overkomen met een pakje 30x40, dat ongeopend en met dichtgeplakt
karton twee jaar in de koelkast heeft gelegen. Erg vervelend.
Of anders gezegd: mag men het karton van zwart-witpapier alleen bij donkere kamer-
verlichting openen?
Met vriendelijke groet,
Hans-Gerd
Renate
shit happens
?
Elk bedrijf produceert wel eens afkeur. Dat is heel normaal. Als het op tijd wordt opgemerkt, komt het soms bij mij terecht en probeer ik samen met anderen uit te zoeken wat de oorzaak van de fout was. Dat is het leven in de praktijk.
?
Ik maak dozen met fotopapier altijd alleen in het donker open. Voor de zekerheid.
?
Hartelijke groeten
?
Renate
jonny
Het antwoord op je tweede vraag staat op de buitenkant van de doos.
€
"Alleen in de donkere kamer openen"
€
Met andere woorden: de zwarte folie is in principe weliswaar lichtdicht, maar biedt in een lichte omgeving als enige bescherming nu eenmaal geen 100% bescherming.
€
Aan de andere kant mag de zwarte folie natuurlijk geen gaten vertonen (behalve een groot gat om het papier eruit te halen), vooral omdat de dozen van het type "envelop" vaak gaten krijgen door stoten in het gebied van de hoekvouw en daar mogelijk wat licht binnen kan komen. De stulpdozen zijn daar doorgaans robuuster. Hoe dan ook, beide samen zorgen voor de lichtdichte verpakking. Er mag geen gat in de folie zitten, maar dat is normaal gesproken ook geen groot probleem, tenzij de doos ook nog eens gaten vertoont. Daarom is het mij in jouw concrete geval nog steeds niet duidelijk hoe het licht bij het papier is gekomen. Heb je de zwarte binnenverpakking daadwerkelijk buiten de donkere kamer gehaald of in de donkere kamer bij "normaal licht" laten rondslingeren? De manier waarop je de vraag stelt, suggereert dat enigszins. In dat geval zul je nauwelijks vervanging kunnen eisen van de fabrikant/verkoper, want ik ga ervan uit dat op de betreffende verpakking staat dat je dat juist niet moet doen. Als dat echter niet het geval was, dus als de binnenverpakking alleen bij donkerekamerverlichting buiten was, blijft alleen de conclusie over dat (1) de buitenste doos ook beschadigd was of (2) er al bij de fabrikant tijdens het verpakken licht op het papier is gekomen. In dat geval zou ik het materiaal naar de verkoper sturen en een klacht indienen.
€
€
HGR
Jullie hebben allebei gelijk, mijn fout: tijdens het vergroten liet ik de
zwarte zak altijd graag in het licht liggen om losse vellen eruit te halen, en stopte ik hem niet elke keer weer terug in de doos. Dat is nu voorbij, voor 20x30 heb ik al een
lichtdichte doos om losse vellen uit te halen, voor 30x40 moet ik nu iets bedenken ...
Allereerst hartelijk dank voor de tips
jonny
Ja, om je dat inderdaad vervelende geknoei bij het uitnemen van bladen te besparen, zijn er de "DuKa-Safes", die naar mijn mening een goede investering zijn. Er zijn ook handleidingen op internet te vinden om zoiets zelf te maken. Als je een safe van 30x40 aanschaft, ben je natuurlijk ook klaar voor kleinere formaten.
highscore
Ik gebruik vaak alleen de zwarte zakken.
Tot nu toe, hopelijk blijft dat zo, geen schade.
:-):-):-)