PM1962
Hallo allemaal!
Hoe maken jullie jullie fotoapparatuur (tanks, meetlatten, enz.) schoon?
Ik heb Photofinish gekocht, dat is een groene pasta die je aanbrengt en daarna weer afveegt. Dat gaat wel, maar bij bijvoorbeeld smalle meetlatten en sommige tankdeksels kom je er moeilijk bij met dat spul.
Corega Tabs wordt altijd als geheime tip genoemd. Ik vraag me echter af of dat echt neutraal is.
Hartelijk dank voor jullie informatie en meningen!
Groeten
PM
SCKStef
Hallo!
Er was toch iets van Agfa... Ik gebruik zelf een reinigingsmiddel voor röntgenfilmprocessors; daarvoor gebruikte ik de Diluclean-reiniger, maar die zou alleen voor RA4 zijn... Van Kodak heb ik ook al een "formule" op internet gevonden, maar daarvoor moet je eigenlijk Google raadplegen :D
De reiniger voor röntgenfilmprocessors krijg ik van mijn tandarts... die is van Dörr of van het bedrijf Orochemie.
Omdat de verpakkingen voor 10 liter oplossing zijn en de processor maar 2x3 liter heeft, krijg ik altijd geopende restverpakkingen. Vraag het eens aan je tandarts :)
Groeten,
Stöhane
piu58
Over het algemeen werkt dit prima: doe er een lepel afwasmiddel in, giet er heet water bij en laat het een nacht staan.
PM1962
Hoi Uwe!
Is afwasmiddel niet te agressief???
Groeten
PM
SCKStef
Hoi!
Is afwasmiddel niet te agressief???
Het zou ook maar één lepel moeten zijn... en de plastic onderdelen zijn behoorlijk robuust, die hebben eerder een probleem met warmte...
Ik heb de reiniger ook geprobeerd, maar ik heb de resten van de ontwikkelaar en de fixeer niet helemaal weggekregen... maar zoals ik al schreef, vraag het aan je tandarts...
Groeten,
Stähane.
cfb_de
Hoi,
Reiniger voor gebieden, goedkope variant. Koud water erop, een nacht laten staan. Afvegen, afspoelen, klaar.
Wat er dan nog achterblijft, maakt niet uit.
We runnen allemaal een fotolab, geen operatiekamer. Wie bliksemschone apparaten wil, moet ook roestvrijstalen schalen kopen en zich daar doodschrobben.
Speciale laboratoriumreinigers (die niets anders zijn dan reinigingsmiddelen: ze zouden complexvormers moeten bevatten en gelatine-resten moeten afbreken) zijn imho overbodig.
Zelfs een gezond organisch-chemisch laboratorium ziet er niet "schoon" uit (anders zou er niet gewerkt worden) en bevat bepaalde hoeveelheden katalytisch gruis. Net als bij St. Ansel: die had genoeg aan koud water om de schalen eens in de paar weken door te spoelen (!).
Met vriendelijke groeten,
Franz
PeterVolkmar
Hallo,
Tot nu toe reinig ik mijn spullen met redelijk succes met heet water, maar ik heb wel moeite met flesjes waarin fixeermiddel heeft gezeten en waar zilver aan de wanden is blijven plakken (ze zijn dus zwart). Moet dat helemaal weg en zo ja, kan dat dan ook met Corega?
Groeten, Peter
cfb_de
Hallo Peter,
Elementair zilver komt nauwelijks los met schuren. Laat het maar zitten, het stoort niet.
Als je de glazen flessen toch weer grondig schoon wilt maken: verdund salpeterzuur (ongeveer 10%) en handschoenen (!). Voor plastic bakjes raad ik dit nadrukkelijk af!
Franz
Heiko
Hallo Franz,
Net als bij St. Ansel: die vond koud water voldoende om de schalen eens in de paar weken door te spoelen (!).
Waar heb je die informatie vandaan? In "The Print" raadt Ansel Adams aan om de bakjes na elk gebruik grondig met heet water door te spoelen.
Groeten,
Heiko
cfb_de
Hallo Heiko,
Dat heb ik ooit in een van zijn interviews gelezen. Zelf spoel ik het echter ook na elk gebruik met heet water uit.
Franz
Heiko
Hallo Franz,
Oké, dan zit ik zelf waarschijnlijk ergens tussen wat Adams heeft aanbevolen en wat hij zelf deed: ik spoel het na elk gebruik grondig af, maar wel met koud water, omdat ik geen warmwateraansluiting in de buurt van de Duka heb (maar misschien installeer ik ooit wel eens een doorstroomverwarmer). Tot nu toe is alles in ieder geval voldoende schoon geworden.
Groeten,
Heiko
PeterVolkmar
Elementair zilver verdwijnt nauwelijks uit gebieden. Ik laat het erin zitten, het stoort niet.
Bedankt voor de info, Franz. Ik was bang dat de nieuwe fix hierdoor verpest zou worden, maar dan laat ik het natuurlijk zitten!
Groeten, Peter
uliphoto
Vroeger kreeg ik RA $ altijd vrij goed schoon met wasmiddel (Ariel en zo).
Om de wasmiddelresten uit de machine te krijgen, helpt maar één ding: spoelen!