MirkoBoeddecker
Wat betreft de "nieuwe ontwikkeling van een fotopapier met vergelijkbare of identieke eigenschappen als een fotopapier dat vroeger door Agfa als MCC op de markt werd gebracht" (pfff...) ziet het er erg goed uit.
We hebben de laatste tijd behoorlijk wat geluk gehad. Dat wil zeggen: alle pogingen tot emulsievorming tot nu toe zijn geslaagd.
We hebben daarbij echter wel een beetje meer "geluk dan kennis" gehad – vooral op de punten waar informatie ontbreekt. Laten we dus duimen dat het op dit niveau doorgaat.
Er kunnen nu eerste proefstukken van 20x20 cm worden gegoten (in een meerlaagse procedure, maar nog ongelijkmatig) om eerste sensitometrische totaalproeven en ook eerste beeldbeoordelingstests uit te voeren.
Als alles zo goed blijft gaan, zou er in mei mogelijk een kleine eerste proefgieting van een paar meter over de grote gietmachine kunnen plaatsvinden.
Deze zal echter op een andere ondergrond dan de originele Agfa-drager moeten worden gemaakt, aangezien de doorlooptijd voor de productie van barietpapierdragers minimaal 6 maanden en maximaal 18 maanden bedraagt (de barietdrager moet eerst "rijpen").
Het zou voor ons op dit moment daarom interessant zijn om te weten of het wit van de ondergrond ook zuiverder en lichter mag zijn dan het wit bij Agfa was. Mocht iemand hier iets over willen zeggen, dan zou dat een hulp zijn bij het nemen van een beslissing.
De tijdlijn die in een ander forum is gepubliceerd, waarin staat dat het product eind maart beschikbaar zou zijn, kan ik niet bevestigen. Ofwel gaat het om een parallelproject (onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit), ofwel heeft de auteur een stukje informatie verkeerd geïnterpreteerd.
Er liggen echter nog steeds grote voorraden van de oude Agfa MCC 118 in Frankrijk. Misschien bedoelt hij die. Die heeft hij namelijk, voor zover ik weet, nog niet geveild.
We willen ons daar niet mee bemoeien. Ik vind het veel spannender om het papier opnieuw te maken :ph34r:
Groeten,
Mirko
zensusa
Het zou voor ons op dit moment dan ook interessant zijn om te weten of het wit van het papier ook zuiverder en lichter mag zijn dan het wit bij Agfa. Mocht iemand hier iets over willen zeggen, dan zou dat ons helpen bij het nemen van een beslissing.
Hallo Mirko,
aangezien het natuurlijk moeilijk is om "theoretisch" een "papierwit" te beoordelen of te beschrijven, zou ik de volgende wens hebben (als we het toch over wensen hebben :-)
Ik werk al tientallen jaren bij voorkeur met Forte mat en chamois, of ook Oriental FB WT en Agfa fine grained mat. Dat betekent dus dat ik de voorkeur zou geven aan een papier dat neigt naar "gedempt wit" en ik hoop dat een overeenkomstige "Agfa MCC-variant" zal slagen.
Anders blijft er voor alle gebruikers die de voorkeur geven aan chamois/mat papier, en die dan geen toegang meer hebben tot Forte/ADOX, alleen nog het Kentmere Fineprint VC Warmtone Fine Grain over, maar dat hebben jullie helaas niet in het assortiment.
Groeten
MirkoBoeddecker
Hallo Lothar,
Bedankt voor de tip.
Dat had ik al wel gedacht. Helaas is die niet helemaal witte baryt nu eenmaal moeilijk te krijgen.
Het is bovendien de vraag of we naast glanzend ook nog andere afwerkingen kunnen aanbieden.
We hebben overigens vanaf nu Kentmere in ons assortiment.
De eerste leveringen worden op dit moment ingepakt.
Groeten,
Mirko
GeorgK
Hallo Mirko,
Ik ben blij dat het project zo goed verloopt.
De "warme" drager was als het ware een "unique selling point" van de oude MCC. Ik zou dit punt echter niet overwaarderen, omdat het zonder directe vergelijking toch nauwelijks opvalt. Het was gewoon praktisch, omdat je de MCC's in een stapel afdrukken altijd meteen herkende. Maar het is beter dat jullie het project nu vlot op gang brengen; een warmere variant kunnen jullie later altijd nog toevoegen.
Als de drager dan echter van de plank komt, moeten jullie toch iets bedenken voor het papier, iets wat het op de markt onderscheidt. Het wordt immers geen goedkoop product. Juist de Kentmere Fineprint is ook al een zeer fijn (en praktisch) papier, en waarschijnlijk ook de meest directe concurrent voor jullie project.
Groeten
Georg
zensusa
Hallo Lothar,
...........
We hebben trouwens vanaf nu Kentmere in ons assortiment.
De eerste bestellingen worden op dit moment ingepakt.
Groeten,
Mirko
Dat is leuk, Mirko, een goede beslissing!
Zullen de Kentmere-papieren dan ook met prijs, beschrijving enz. in de catalogus verschijnen?
Groet,
Lothar
MirkoBoeddecker
Ja, natuurlijk.
Kentmere en FOTOIMPEX werken al sinds 1998 samen.
Er waren in het verleden echter contractuele problemen met betrekking tot originele verpakte goederen.
Kentmere had een exclusief contract met Freestyle en wij hadden een exclusief contract met JandC.
Door onze beide contracten was het onmogelijk om zaken te doen.
Daarom hebben we elkaar eenmaal per jaar ontmoet en besloten om de zaak volgend jaar opnieuw aan te pakken.
Maar nu is alles geregeld en deze keer gaan we van start.
Groeten,
Mirko
heinrich
Hallo Mirko,
Wat je vraag betreft
: het zou voor ons op dit moment interessant zijn om te weten of het wit van het papier ook zuiverder en lichter mag zijn dan het wit bij Agfa was. Als iemand hier iets over zou willen zeggen, zou dat ons helpen bij het nemen van een beslissing.
Dat ingetogen wit van de oude Agfa had wel iets, maar als dat niet haalbaar is, kan ik ook wel leven met een zuiver wit zoals bij Ilford. Het nadeel van de oude Agfa was een beetje de kleurconsistentie. Het papierwit kon heel snel geelachtig worden als je niet oplette (ontwikkelaar te oud).
Voor mij is het belangrijk dat de beeldtoon, net als bij de oude Agfa, met de juiste ontwikkelaar kan worden geregeld van neutraal tot warm. Waarbij warm relatief is, de PW14 is zeker warmer dan de oude Agfa.
Ook bij een puur wit dragerpapier ga ik jullie nieuwe product zeker uitproberen.
Wat betreft het oppervlak: glanzend bariet is voor mij voldoende.
Groeten,
Heinrich
Petzi
Het zou voor ons op dit moment dan ook interessant zijn om te weten of het wit van het ondergrondpapier ook zuiverder en lichter mag zijn dan het wit bij Agfa. Mocht iemand hier iets over willen zeggen, dan zou dat ons helpen bij het nemen van een beslissing.
Ik zou de voorkeur geven aan papier dat zo wit mogelijk is.
HerbertHanauer
Hallo Mirko,
Een puur wit dragerpapier zou ik erg prettig vinden, aangezien de beeldlagen een aanzienlijke invloed hebben op de helderheid van de afdruk. Juist op dat punt was ik niet altijd tevreden over de MCC. Ook zou een warmtontemulsie à la PW-14 wenselijk zijn, indien mogelijk met de gevoeligheid van de MCC/MCP. Mocht er toch een koudtint nodig zijn, dan kan dat eenvoudig worden geregeld via de ontwikkelaar (of een toevoeging daaraan). Omgekeerd gaat dat helaas niet. Daarom beschouw ik warmtontpapier als het meer universele materiaal.
Bedankt voor het goede nieuws
en
veel succes
Herbert
SimonWeber
of de achtergrond dan ook zuiverder en lichter mag zijn
Mijn spontane reactie: ja, dat zou ik zelfs liever hebben!
Maar dan komt de volgende gedachte bij me op: aan de andere kant zijn er ook foto's waarbij ik de voorkeur zou geven aan een "Ilford Warmtone"-ondergrond (dus bijna geelachtig).
Maar ik denk dat puur wit universeler is.
Voor het overige sluit ik me aan bij de vorige sprekers en geef ik aan dat ik liever een keuze in emulsie (warmtoon - neutraal) zou hebben dan een keuze in drager.
Idealiter natuurlijk een keuze in emulsie, drager, oppervlak – naar believen te combineren ... maar je mag nog dromen :ph34r:
Groeten, Simon
cfb_de
Hoi Mirko,
Ik zou graag iets als PW14 willen hebben. Al het andere wordt al met succes aangeboden door andere fabrikanten. Bijvoorbeeld door jullie Vario Classic, door Kentmere, Ilford en zelfs (nog?) Fuji.
Als alternatief zou ik graag de oude Orwo-papieren met cadmium terug willen. Maar dat gaat helaas niet vanwege milieubescherming versus cadmium.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Wolfgg
De MCC-Weiss had bij mij een vleugje rood, dat vond ik minder mooi. Het mag gerust meer in de richting van PW14 gaan. En de emulsie moet natuurlijk een warme tint hebben.
Groeten, Wolfgang
GeorgK
Nou, een echte warmtoonemulsie zou dan natuurlijk weer ontzettend traag zijn onder de vergroter, wat ook niet ieders ding is – vooral als je vanaf kleinbeeld naar grote formaten vergroot. Ook zal men op dit moment waarschijnlijk geen (voor de locatie en het team) volledig nieuwe emulsie ontwerpen; het is waarschijnlijk al genoeg werk om eerst de huidige toestand van 2, 3 jaar geleden te reconstrueren. Bovendien was dat helemaal niet het punt in Mirko's vraag.
Bovendien: eerst klaagde iedereen dat er iets mis was met MCC, en nu wil blijkbaar niemand een papier met de oude eigenschappen terug – vreemd. De situatie bij Forte is waarschijnlijk ook nog te onduidelijk om nu meteen aan een PW-14-kloon te beginnen.
Hoe dan ook, het oude MCC was een uniek papier, waarbij de bijzonderheden niet meteen in het oog sprongen, maar de afbeeldingen toch een eigen karakter gaven. Als het weer wordt zoals het ooit was, is het in ieder geval een verrijking van de markt. Zoals ik al eerder zei, vond ik de warme ondergrond sympathiek, maar ik kan voorlopig ook wel leven met een puur wit papier.
Groeten
Georg
cfb_de
Hallo Georg,
Ik heb MCC nooit echt kunnen waarderen. Maar PW14 of de Vario Classic FB (daar was ik zelf medeplichtig aan, want ik kocht de rolversie :-) daar kon ik wel mee overweg.
Zoals het er nu uitziet, is er bij de moderne variant van de Varycon (= Vario Classic) geen groot leveringsprobleem. PW14 daarentegen raakt in onbruik.
En aangezien ik MCC nooit leuk vond... is het niet meer dan logisch dat mijn gewenste kalender verandert in PW14.
Ik blijf erbij: MCC is geen gemis (zoiets is er bijna identiek van Kentmere), PW14 is het echte probleem.
Overigens: wie KB groot op warmtintpapier wil vergroten, heeft daar meestal ook de tijd voor. Als amateur maakt de tijd niet uit, als professional krijg je dan de "Fine Art Prints" dienovereenkomstig vergoed. Als je goed genoeg bent. Zelfs als amateur verdien ik >40,- per afdruk.
Franz
skahde
Het zou voor ons op dit moment dan ook interessant zijn om te weten of het wit van de drager ook zuiverder en lichter mag zijn dan het wit bij Agfa.
De drager mag gerust puur wit zijn. De kleur van de drager van het MCC was voor mij altijd het enige praktische nadeel van het materiaal, terwijl het qua overige eigenschappen altijd op de beste manier onopvallend, betrouwbaar en flexibel was.
Met vriendelijke groeten
Stefan
skahde
Ik blijf erbij: MCC is geen gemis (Kentmere heeft een bijna identiek product), PW14 is het echte probleem.
Het Kentmere Fineprint VC is koel tot neutraal. Het warme deel van het palet, waar ook de MCC in uitblinkt, kent het niet. Het papier met warme tinten heb ik tot nu toe alleen halfmat op een chamois-drager gevonden, is het ook glanzend verkrijgbaar op een witte of bijna witte drager?
MCC is terughoudend in zijn eigenschappen en moeilijk te vergelijken met PW14. PW14 past zelden bij mijn beeldtaal. Het voegt vaak te veel eigen karakter toe aan de foto, wat niet altijd past, maar soms ook precies is wat ontbrak! Het enige vergelijkbare papier is naar mijn mening het oude Ilford Galerie FB, maar dat is vast gegradueerd en de nieuwere batches zijn niet meer identiek aan wat ik hier nog heb liggen. Fomatone MG heeft helaas een nog warmer drager.
In dat opzicht duim ik voor de geplande MCC-revival en hoop ik voor de speciale gelegenheden op een PW14 zonder kwaliteitsschommelingen en op een minder grillige drager!
Met vriendelijke groeten
Stefan
Rotti
Ik blijf erbij: MCC is geen gemis (Kentmere heeft een bijna identiek model), PW14 is het echte probleem.
Welke Kentmere zou dan in de buurt van de MCC komen???
Overigens zou het geweldig zijn (of voor mij essentieel) als de nieuwe MCC lith-geschikt was. De dragerkleur maakt me daarbij niet zoveel uit.
Groeten
Markus
cfb_de
Bij Eukobrom geldt dit voor vrijwel alle producten van dit merk. Wat je bij dezelfde ontwikkelaar van PW14 of Foma echt niet kunt zeggen.
Hetzelfde geldt voor de selentoning. MCC en Kentmere kun je vrij gemakkelijk groenbruin koken, bij PW14 wordt dat te heftig, bij Foma lukt het alleen met de grootste moeite (en ziet het er dan op de drager nogal bescheiden uit).
Franz
skahde
Bij Eukobrom zo’n beetje alles van dit merk.
Zowel Kentmere als MCC zouden dan relatief koel moeten uitvallen. Met een warmtonige ontwikkelaar komt de Kentmere maximaal neutraal uit, terwijl de MCC warm reageert (zo vind ik het het mooist), zij het niet zo sterk als PW14. Als je alleen Eukobrom gebruikt, mis je dat natuurlijk. In Eukobrom vond ik de MCP trouwens ook nooit echt mooi, daarom verdween Eukobrom bij mij al uit mijn repertoire vóór mijn baryt-periode. Aangezien je juist een papier met uitgesproken warme tinten mooi vindt in een ontwikkelaar die nog kouder ontwikkelt dan Dektol, N113 of NEUTOL, zou dat erop kunnen wijzen dat een "normaal" papier met een andere ontwikkelaar ook zou volstaan (alleen maar als mogelijk alternatief, mocht PW14 ons definitief verlaten; dat is natuurlijk een kwestie van smaak).
Met vriendelijke groeten
Stefan
Wolfgg
Samenvattend kan worden gezegd (klinkt net als een schoolopstel): het gat in het papier is inmiddels zo groot geworden dat er naast de neutrale MCC ook nog een warme MCCPW14 in past. Mirko zou dus zo snel mogelijk een paar biertjes moeten drinken met de juiste persoon van Forte en, met het juiste alcoholpromillage en de juiste onverspoorde blik, de juiste vragen moeten stellen.
En nu er net nieuw barietpapier wordt ontwikkeld: dat indrukwekkend diepe zwart van het natte papier zou eindelijk ook in het droge papier moeten worden verwerkt :).
Groeten, Wolfgang