hal9000
Op de APUG-forums meldt iemand dat Forte eind januari de productie van zwart-witproducten (film en papier) zal stopzetten. Is dat waar? Hier is het bericht van APUG:
Beste xxxxxx.
Tot onze grote spijt moeten wij u mededelen dat de eigenaren hebben besloten om de productie van Forte-fotoproducten per 26 januari 2007 definitief te staken.
De fabriek, die in 1922 door George Eastman als Kodak-fabriek werd opgericht, en haar opvolgers hebben voornamelijk zwart-witfotofilms en -papier van superieure/hoge kwaliteit geproduceerd, met name met warme tinten, in een zeer breed assortiment.
In het afgelopen decennium is de vraag naar zwart-witfotoproducten drastisch gedaald als gevolg van de snelle technologische ontwikkeling, wat ook wordt bevestigd door de verkoopcijfers in uw land.
De fabriek heeft te kampen gehad met enorme overcapaciteit en bevindt zich op een groot terrein met een onrendabele infrastructuur, wat heeft geleid tot voortdurende verliezen.
Gezien het bovenstaande zijn de langdurige onderhandelingen met verschillende potentiële industriële investeerders mislukt.
Wij danken u voor de jarenlange soepele en vruchtbare samenwerking en wensen u veel succes in de toekomst.
Met vriendelijke groet,
Bä Kummer, algemeen directeur László Varga, commercieel adviseur Edit Stirling, regiomanager Attila Ollá, regiomanager
MirkoBoeddecker
Ik kan de letterlijke tekst van deze verklaring niet bevestigen, maar de inhoud verbaast me niet gezien de gebeurtenissen bij Forte van de afgelopen maanden.
We hebben tot nu toe niet veel kunnen doen, omdat er gesprekken werden gevoerd met een mogelijke investeerder, maar die heeft zich nu blijkbaar teruggetrokken.
Ons grootste probleem op dit moment is dat Forte tot november altijd heeft gezegd dat alles in orde was en op tijd werd geleverd. Daardoor konden we niet eens de voorraad opbouwen zoals bij het vorige faillissement van Forte. Wie dus met PW werkt, moet zo snel mogelijk bestellen.
Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat er nu nog aan te doen is. Er is nog een sprankje hoop, maar het probleem is de verkoop van het Forte-terrein aan een investeerder.
Een mogelijke verplaatsing van de productie gaat in ieder geval gepaard met een langere onderbreking van de levering en zal zeker ook leiden tot kleine productvariaties.
Groeten,
Mirko
SimonWeber
Ach, verdorie!
Dat is natuurlijk echt vervelend voor kleine gebruikers zoals ik (student), die het zich gewoonweg niet kunnen veroorloven om een voorraad aan te leggen. Dus daar gaat het dan weer: een papier dat ik na maanden eindelijk had gevonden en waarmee ik heel goed kan werken ...
De enige kans is waarschijnlijk toch om over te stappen op Ilford, hoezeer je je daar ook tegen verzet.
Simon
MirkoBoeddecker
Hallo Simon,
Wat Forte betreft ben ik het met je eens, maar behalve Ilford zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden.
Van de huidige situatie profiteren natuurlijk alle overgebleven aanbieders in gelijke mate.
Forte had geen echte kans. De nieuwe eigenaren waren uit op de deal met de grond en hebben alleen maar gewacht tot er een kans kwam.
Het bedrijf had in principe geherstructureerd moeten worden, maar in plaats daarvan ging alles gewoon door zoals vóór 2004, alleen zonder onderhoud en investeringen, omdat er geen echt geld beschikbaar was gesteld.
Ze hebben echt hun best gedaan in de fabriek, maar als de eigenaren andere belangen nastreven, kun je niet veel doen. ;)
Groeten,
Mirko
Stavro
Weer eens triest en vervelend nieuws...
en
"Wat Forte betreft ben ik het met je eens, maar behalve Ilford zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden."
Er zitten inderdaad een aantal papiersoorten in het assortiment van FOTOIMPEX, maar helaas geen echt alternatief voor PW14.
Ik hoop alleen maar van ganser harte dat het lukt om het Agfa Baryt-papier nieuw leven in te blazen!
Groeten
Stavro
MirkoBoeddecker
Stavro,
Ik zal hierop reageren in een nieuw bericht.
Groeten,
Mirko
Urnes
Hallo Mirko,
zijn er alternatieven voor Polywarmtone RC? Ik ben op zoek naar een papier dat ook goed voor lith-print geschikt is en dat, indien mogelijk, net zo mooi zwaar en warm aanvoelt. Zou Fomatone mij tevreden kunnen stellen?
Groeten, Sven.
MirkoBoeddecker
Hallo Sven,
Fomatone is geschikt voor lith-printen en reageert ook goed op warme ontwikkelaars, maar is niet zo briljant als Forte en heeft natuurlijk ook een heel andere beeldkwaliteit.
Het wordt bovendien geleverd op een standaard drager van dubbel gewicht en niet op de 280 g-drager.
Maar juist als lithpapier is het een alternatief dat het overwegen waard is.
Groeten,
Mirko