RoughGrey
Beste Fotoimpex-leden en medewerkers,
vandaag zijn mijn bestelde Foma R100 en de bijbehorende omkeerkit aangekomen. Het gaat concreet om de smalfilmversies in Double Super 8 en Double Normal 8 (ongesneden 16 mm x 10,5 m), die er nu op wachten om dit weekend hun kunnen te bewijzen in oude Bolex- en Quarz-camera's.
De handleiding van de omkeer-kit die ik ter voorbereiding heb bestudeerd, wekt echter niet echt vertrouwen. Zonder de aanvullende informatie op dit forum zou ik zeker ten onder gaan. Toch blijven er enkele punten onduidelijk:
welke capaciteit heeft de omkeerset? In de catalogus staat iets over 4 films van 16 mm x 10,5 m. In de Engelse handleiding zijn het 2 van deze films. In de Duitse versie echter 2 films met een lengte van 30,5 m, dus overeenkomend met 6 van de kortere films. Wat klopt er nu?
Volgens mijn berekening heeft de 10,5 m smalfilm een drie keer zo groot oppervlak als een normale 35 mm-film en de 30,5 m smalfilm nog eens drie keer zo groot, dus in totaal 9 keer zo groot als een 35 mm-film. Toch zou men hiervan 2 in één set moeten kunnen ontwikkelen?
In welke verdunning moeten de afzonderlijke baden worden bereid? Voor de 35 mm-versie wordt in de Duitse handleiding een verdunning van 1+9 (behalve fixeer) aangegeven, in de Engelse versie 1+10. Voor de langere films wordt echter een verdunning van 1+5,4 aangegeven. Daarbij zijn de verwerkingstijden identiek! Hoe kan dit?
Maak ik hier ergens een duidelijke rekenfout of zijn de gegevens daadwerkelijk verwarrend?
Marco
Christoph
Hallo RoughGrey,
Ik ontwikkel 35mm-film met de Foma-omkeerset. Daarom kan ik je helaas niets zeggen over de capaciteit voor smalfilm. Eén set is goed voor 8 stuks 35mm-film, zoals aangegeven.
Wat betreft de verdunning: ik gebruik de verdunning zoals die in het Duits wordt aangegeven en behaal daarmee zeer goede resultaten. Aangezien het filmmateriaal toch hetzelfde is, of het nu smalfilm of 35 mm is, zou dit bij jou ook in orde moeten zijn.
Groeten
Chris
RoughGrey
Hallo Chris,
bedankt voor je antwoord, ook al helpt het me niet helemaal verder met mijn vragen over smalfilm. ;)
Maar waarschijnlijk is het inderdaad het beste om je te houden aan de richtlijnen voor 35mm-film. Samen met de randvoorwaarde dat mijn Lomo-tank voor het ontwikkelen van twee D8- of DS8-films van 10 m lengte in totaal 1800 cc chemicaliën nodig heeft, resulteert dit in een behoefte aan zes keer zoveel chemicaliën als voor een KB-film. Dat zou dan ook consistent zijn met mijn berekening van de filmhoeveelheden, maar komt noch overeen met andere gegevens in de bijsluiter, noch met de vermelding in de catalogus.
Misschien kunnen de andere smalfilmers hier nog iets over zeggen, of zelfs Mirko zelf, die met de vermelding van "4 smalfilms" in de catalogus vast wel iets in gedachten had. Maar waarschijnlijk heeft hij met de nieuwe bouwplaats "Forte" op dit moment wel andere dingen aan zijn hoofd ... ;)
Marco