Maar probeer ons hier alsjeblieft niet uit te leggen dat die man eigenlijk geen idee heeft ...
?
Waarom zo venijnig? Dat heb ik met geen woord gezegd en ook niet bedoeld. Het standaard C-41-proces is ontwikkeld voor een snelle en betrouwbare verwerking. Natuurlijk moet men in een minilab, zoals dat vroeger in elke grotere supermarkt stond en vaak door een slechts geschoolde hulpkracht werd bediend, alle procesvoorschriften nauwkeurig naleven. Dat geldt natuurlijk ook voor de gebruikte fixeer. In het thuislaboratorium, bij kamertemperatuur en in het blik, is de speelruimte aanzienlijk groter en kunnen de resultaten zelfs beter uitvallen dan in een commercieel laboratorium, dat altijd op rendement moet werken. Het toepassen van deze strakke regels op het thuislaboratorium draagt naar mijn mening sterk bij aan het ontstaan van "mythen".
?
"Het is je goed recht om hier te beargumenteren dat het voor jou en je eisen ook volgens jouw methode werkt," Bedoelt u dat ik, gezien mijn (bescheiden?) eisen, ook eigenlijk ongeschikte zwart-wit-fixeer kan gebruiken?
?
C-41-ontwikkeling thuis is echt heel eenvoudig. Ik meng mijn kleurontwikkelaar zelf uit ruwe chemicaliën, de werkoplossing gaat aanzienlijk langer mee dan bij kant-en-klare producten, ik ontwikkel bij kamertemperatuur, fixeer met een zwart-witfixeer en gebruik geen stabilisatiebad, maar spoel zorgvuldig. De zo ontstane negatieven hoeven de vergelijking met professioneel ontwikkelde negatieven niet te schuwen.