SamuliSchielke
Beste forum,
Ik zit in Caïro en maak afdrukken voor een tentoonstelling (er is hier een goed huurlaboratorium, een aanrader: Contemporary Image Collective, 20 Safiya Zaghlul St. info@ciccairo.com), en vanmorgen merk ik dat mijn fixeer op is. Het concentraat van Kodak dat ik wilde gebruiken, is melkachtig wit geworden, en dat vat ik op als een teken dat er iets mis mee is. De enige leverancier die hier zwart-witchemie in hoeveelheden onder de 50 liter verkoopt, wacht op een levering van Kodak die ergens over twee weken zou moeten komen. Dus heb ik het natriumthiosulfaat gepakt, dat hier in het lab gelukkig op voorraad was. Geen zuur fixeerzout dus, maar hypo in pure vorm. Ik meen te hebben gehoord dat pure natriumthiosulfaatoplossing slecht houdbaar is, maar dat is geen probleem, want ik maak mijn afdrukken vandaag en heb het spul morgen niet meer nodig (en over twee weken is de snelfixeerder van Kodak er weer). De vraag is nu of iemand van jullie weet of puur natriumthiosulfaat nog andere nadelen heeft ten opzichte van een fixeermiddel zoals a 300? Moet ik ergens op letten wat ik over het hoofd heb gezien?
De werkwijze ziet er als volgt uit:
Papier: Fomabrom
Ontwikkelaar: Kodak Polymax
Stopbad: ruim stromend water
Fix: 15% natriumthiosulfaatoplossing, 10 minuten
Water, Sistan
Alvast hartelijk dank voor jullie advies!
Groeten,
Samuli
Wolfgg
Hallo Samuli,
bij puur natriumthiosulfaat kan de pH-waarde te laag zijn, waardoor zwavel neerslaat en deze troebelheid ontstaat. Daarom luidt de instructie van Kodak voor F-24 als volgt:
500 ml water van 50 °C
240 g natriumthiosulfaat
10 g natriumsulfiet (droog)
25 g natriumdisulfiet
Water tot 1000 ml
Groeten, Wolfgang
SamuliSchielke
Bedankt! De troebelheid zat echter in het concentraat voor de snelfixeer, niet in de hypo. Vanwege tijdgebrek moet ik het vandaag met puur thiosulfaat doen; daarvoor gebruik ik nog een zuur stopbad. Maar alle ingrediënten voor het bovengenoemde recept zijn hier bij de chemische speciaalzaak verkrijgbaar, dus voor de volgende keer kan ik zelf een zuur fixeermiddel mengen, mocht Kodak dan nog niet geleverd hebben.
Groeten,
Samuli
SamuliSchielke
Beste forum,
Fixeren met hypo ging prima, alleen is een zuur stopbad vooraf nodig. Het papier mag echter niet te lang in de hypo blijven liggen – ik heb voor het eerst met eigen ogen kunnen zien hoe te lang fixeren de hoge lichten daadwerkelijk verbleekt. Gelukkig gaf het de afdruk een mooi effect, dus het was een geluk bij een ongeluk.
Maar dat brengt me bij een andere vraag: hoe lang zouden de ideale fixeertijden moeten zijn bij pure hypo? Darkroom Cookbook zegt 30 seconden, maar dat lijkt me erg kort. Bij zure fixeersystemen op hypo-basis staan er in de gebruiksaanwijzing meestal fixeertijden van tot wel 10 minuten voor bariet. Ervaringen? Kan je pure hypo gebruiken voor film?
Mocht iemand de komende drie maanden in Caïro zijn, dan zijn de afdrukken hier te bekijken:
el-Nahda culture association, 15 El-Mahrani St, Al-Fagala, achter de Jezuïetenschool.
Groeten,
Samuli
cfb_de
Hallo Samuli,
Het antwoord op je vraag hangt rechtstreeks samen met de verdunning van het fixeerbad. En nee, er zijn geen tabelwaarden meer sinds het boek van Hofrat Eder.
Met vriendelijke groeten,
Franz