Nordlicht
Hallo en een gelukkig 2007!
Een vraag over kunstmatige daglichtbronnen.
Ik werk met zwart-wit papieren negatieven en vooral met vloeibare emulsie (vaste gradatie) IN de camera.
Nu ben ik op zoek naar een lichtbron waarbij niet zoveel lichtopbrengst – en dus ook tijd – verloren gaat als bij warm tungstenlicht. In de FOTOIMPEX-catalogus heb ik de Adolight 1600L/5000K en 4500/6400K gevonden.
Ik kan niet veel vinden over de gevoeligheid van de emulsies (tot nu toe SE1, wil binnenkort ook Adolux Liquide proberen). Voor zover ik weet zijn de monochrome emulsies in ieder geval gevoelig voor blauw (6000K+), maar voor mijn toepassing zijn veel kleinere lichtbronnen geschikter. Mijn vraag is nu of de 5000K-lampen ook geschikt zijn? (afgezien van het vermogen)
Ik ben dankbaar voor hulp bij het nemen van een beslissing!
Christoph
max
Hoi Christoph,
ik denk dat dit allemaal niet erg veelbelovend is. Het enige wat me naast flitslicht te binnen schiet, zijn HMI/HTI-lampen (die zijn duur voor filmopnames of ook niet goedkoop als decorverlichting voor winkels). Ik heb echter geen idee hoe dat qua spectrum verhoudt tot de gevoeligheid van het papier. Daar geldt waarschijnlijk: “Proberen is de beste manier om erachter te komen”.
Als het om tabletop gaat, kun je ook een gezichtsbruiner (zoals ik die gebruik als vervanging voor de zon bij edeldruk) uitproberen. De lichtkarakteristiek ligt wel vast, maar het is goedkoop. (Wel een veiligheidsbril aanraden)
Groeten
Martin
Nordlicht
Bedankt Martin,
de HMI/HTI-lampen zijn een interessante tip, die ik ga uitproberen.
Flitslicht valt natuurlijk af, omdat de lampen die ik zoek in ieder geval geschikt moeten zijn voor continu gebruik in de studio; daarom denk ik dat krachtige spaarlampen in het daglichtspectrum ideaal zijn. De spectrale curven van papieremulsies wijzen in ieder geval op blauwgevoeligheid; als niet-natuurkundige zou ik denken dat hogere daglichttemperaturen dit ook omvatten.
Nou, na al dat studeren wordt het tijd om te gaan experimenteren...
MirkoBoeddecker
De emulsie is overwegend gevoelig voor blauw licht, daarom kun je deze ook bij rood licht gebruiken.
Omdat het bovendien zwart-wit is, heb je in ieder geval geen dure HMI-lampen nodig, maar hooguit gewone gloeilampen van willekeurig vermogen of onze ADOLIGHT-kwartshalogeenlampen.
Wat de belichting betreft, zou er echter een teststrook moeten worden gemaakt om de factor te bepalen tussen bruikbare gevoeligheid (deel van het spectrum) en de weergave van de belichtingsmeter (volledig spectrum).
De daglichtlampen zouden ook moeten werken. Ze hebben weliswaar drie pieken, maar de blauwe piek zal de emulsie in ieder geval belichten.
Mogelijk zijn deze na kalibratie (bepaling van de factor) ook de meest betrouwbare lichtbron, aangezien de kleurtemperatuur zeer constant is.
Aangezien men ISO-P niet zomaar naar ASA kan omrekenen, ontkomt men echter niet aan een reeks testbelichtingen.
Groeten,
Mirko
Nordlicht
Heb ik gelijk als ik aanneem dat ik in dit geval met daglichtlampen, in vergelijking met halogeenlampen met dezelfde lichtsterkte, een hogere bruikbare gevoeligheid krijg?
Of geldt dat alleen voor kleurenfilms die met een blauwfilter op daglicht worden gecorrigeerd?
Als de daglichtlamp me ongeveer 2 diafragma's zou opleveren, zou dat voor mij al veel zijn. Naast de betrouwbaarheid en levensduur is dat de belangrijkste reden waarom ik geïnteresseerd ben in de Adolight.
Bedankt!
Christoph