huehnerhose
Hoi!
Ik heb een tijdje geleden een paar zakjes oude ORWO A300 gekregen. Dat zijn mengsels voor 3,5 liter, 2-componenten. Ik heb het aangemaakt zoals in de Calbe-documentatie voor de A300 staat. Ook de verdunningen voor papier heb ik volgens de Calbe-documentatie gemaakt.
Nu stond er een fles in mijn opslagruimte (onder het dak) en die was een beetje koud geworden... er zat een vieze bezinksel in... aangezien ik nog genoeg mengsel had, heb ik de fles gewoon weggegooid en een nieuwe batch gemaakt; ik dacht dat het vooral met de temperatuur te maken had.
Nu heeft de nieuwe batch ongeveer 2 weken in de normale "woonruimte" gestaan, dus altijd tussen 18 °C en 23 °C... nu zit er weer bezinksel op de bodem.
Het zijn van die witte kristallen – het ziet eruit als uitgevalde chemie. Waaraan kan dat liggen? Ik denk niet dat de poeders "verouderd" zijn, ze waren gewoon lekker droog, niet klonterig en wit...
Ideeën?
Hartelijk dank
Sebastian
cfb_de
Hallo Sebastian,
dat kan bij klassieke fixeerbaden wel eens gebeuren. Ze zijn niet eeuwig bestand tegen oxidatie en ze houden ook niet van een oplossing met (hard) leidingwater.
Bovendien staan juist zwavelverbindingen bekend om hun bijzondere geschiktheid als voedingsbron voor talloze schimmels en bacteriën.
Behalve water, thiosulfaat en sulfiet zit er gewoon niets in de klassieke bouillon voor echte fijnprinters (met andere woorden: in de goedkope oplossing uit de jaren 1890).
Met vriendelijke groeten,
Franz
huehnerhose
Hoi Franz,
Sorry, maar ik begrijp je antwoord nu even niet helemaal. Dat hij af en toe uitvalt – als hij lang heeft gestaan – oké, maar hij viel nu al na amper twee weken weer uit en dat snap ik niet. Of wilde je zeggen dat de poeders, om de door jou genoemde redenen, “verouderen”?
Wat het water betreft: Omdat ik hier in het algemeen problemen met het water heb, gebruik ik eigenlijk alleen nog maar aqua dest. (Geen opmerkingen over de geloofsoorlogen die daar ooit zijn gevoerd *herinner me er vaag iets van*) Daar zou het dus – voor zover ik denk – niet aan moeten liggen.
Maar jij kunt me vast wel vertellen hoe ver je deze verbindingen kunt verwarmen om ze weer in te roeren?
Groeten
Sebastian