huehnerhose
Hallo!
Na een lange afwezigheid meld ik me weer eens met een naïeve vraag:
Omdat ik maar heel weinig tijd heb om te fotograferen, heb ik ook maar weinig belicht materiaal dat ontwikkeld moet worden. Nu had ik daar ooit een fles A49 klaargezet... maar ja... hoe moet ik die opmaken voordat hij "verpest" raakt, met slechts 3 filmrolletjes in een half jaar?!
Voor de minder gevoelige films gebruik ik APH09 – vooral omdat de CMS ook prachtige korrel vormt in APH09.
Verder heb ik me bij de 400'ers op de Neopane gericht – de algemene richting bevalt me en ik ga er ook vanuit dat die nog een tijdje beschikbaar zal zijn :P
Nu heb ik alleen nog een handzame, goed te bewaren ontwikkelaar nodig.
Ik dacht nu aan iets als Ultrafin of zo, ik heb geen fijnkorrelige ontwikkelaars nodig, ik wil alleen niet veel meer korrel krijgen dan een CMS 100 in APH :(
Alvast bedankt voor jullie tips.
Groeten
Sebastian
Richard
Hallo Sebastian,
Ik heb mijn A49 gewoon met iets minder water aangemaakt en vervolgens in Aponorm-flessen uit de apotheek gegoten. Ik heb de hoeveelheid water zo berekend dat ik de inhoud van een bijna tot de rand gevulde fles alleen nog maar hoef aan te vullen tot het volume dat op de verpakking staat aangegeven. Tot nu toe heeft de langetermijntest nog geen slechte ontwikkelaar opgeleverd... Oké, ik heb geen Densi om het te meten, maar ik ben er tevreden mee.
Met vriendelijke groeten,
Richard
Wolf_XL
Neopan 400 + RODINAL zijn twee die goed bij elkaar passen... ;-)
In het middenformaat is dit mijn standaardcombinatie – geweldige grijswaarden, mooie korrel – en heeft bij mij de A49 vervangen als standaardontwikkelaar voor de Neopan. Bij kleinformaat heb ik dit nog niet geprobeerd, maar ik denk dat het zeker de moeite waard zou zijn om eens te proberen...
phil
@Richard: Ik heb hier ook nog A49 staan, op dezelfde manier bereid en "verpakt" als bij jou.
Mijn vraag: hoe lang heb je het mengsel tot nu toe maximaal bewaard? (En daarna nog kunnen gebruiken...)
Groeten, Phil
piu58
Ik gebruik meestal R09. De 'koninklijke' uitstraling van de ontwikkelde film wordt wat overdreven. Overontwikkelen, pushen: dat zijn echter niet de sterke punten van deze ontwikkelaar.
Verder raad ik Ultrafin Plus 1+6 aan als eenmalige ontwikkelaar. De geopende literfles blijft bij mij in ieder geval twee jaar goed, ook al is de houdbaarheid volgens de fabrikant korter.