peaceman
Heeft iemand hier ervaring (en misschien een adres) met de Diafine-ontwikkelvloeistof voor langdurig gebruik, waarover je zulke verbazingwekkende dingen leest? Ik vind het zo bijzonder dat ik het wel eens wil uitproberen... en Mirko lijkt het niet te hebben. (Of mag je zoiets hier niet vragen? ;-))
HenningH
Hallo meneer Friedmann, :(
Bij onze gastheer zijn er Moersch MZB en Tetenal Emofin, die volgens een vergelijkbaar principe werken... ADOX ADX en Spur 2525 kun je – als ik het goed begrepen heb – ook in twee baden gebruiken...
Groeten
Henning
[size=1]PS: Bij Monochrom.com zijn er ook ontwikkelaars...[/size]
cfb_de
Hallo,
ADX en SD2525 zijn tweecomponenten-ontwikkelaars. Dat betekent dat je de twee componenten bij elkaar mengt tot één bad.
MZB en Emofin zijn daarentegen "echte" tweebad-ontwikkelaars.
Met vriendelijke groeten,
Franz
HenningH
ADX en SD2525 zijn tweecomponenten-ontwikkelaars. Dat betekent dat je de twee componenten samen in een bad giet.
Hallo Franz,
dat is me al duidelijk. Maar heeft iemand niet ergens eens gemeld dat je deze twee componenten ook achter elkaar zou kunnen gebruiken? Het zou hier immers ook om de ontwikkelaar bij de ene component en om een activator bij de andere kunnen gaan...
Groeten
Henning
HansDerHase
Bij onze gastheer zijn er immers Moersch MZB en Tetenal Emofin, die volgens een vergelijkbaar principe werken...
Maar daar moet ik even tussenbeide komen...
Emofin werkt helemaal niet zoals Diafine (die hoop had ik ook wel eens). Dat kan enerzijds experimenteel worden bevestigd: verschillende tijden of temperaturen leveren aanzienlijk verschillende resultaten op. Anderzijds kan dat theoretisch worden onderbouwd: bij Emofin vindt er in het eerste bad een niet onaanzienlijke mate van ontwikkeling plaats. Daarom zou ik Emofin afraden als je op zoek bent naar een tweebadontwikkelaar die de voordelen van een tweebadontwikkelaar ook echt benut – dat wil zeggen: een extreem uitbalancerend effect.
MZB heb ik nog niet gebruikt. Maar zoals ik het zo lees, is dat eerder iets voor Fine-Art, waar een seconde meer of minder belichting niet uitmaakt – dat wil zeggen: het remt de film behoorlijk af.
Diafine is heel anders van opzet. Die geeft een beetje gas en ontwikkeltijd/temperatuur zijn meer dan ondergeschikt en hij egaliseert ook als de pest. Heeft echter het nadeel dat je alleen bij de keuze van de film echt invloed op het resultaat hebt. Een zekere contrastregeling is weliswaar mogelijk door de keuze van de E.I., maar ja... slechts in beperkte mate.
Met vriendelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar
Hans.
peaceman
Ja, Diafine lijkt uniek te zijn – des te meer reden voor FOTOIMPEX om het eens in het assortiment op te nemen.
Hier
valt het een en ander interessants te lezen; ik neem de vrijheid om het in het Duits samen te vatten. Misschien zijn er dan nog meer potentiële geïnteresseerden.
- Ontwikkelt tussen 20° en 30° zonder verschillende resultaten
- De ontwikkeltijd maakt niet zoveel uit, zolang men maar minimaal 3 minuten per oplossing aanhoudt
- De werkoplossing gaat blijkbaar eeuwig mee (naar verluidt minstens enkele honderden films)
- Is een compensatieontwikkelaar met super schaduwweergave zonder uitgebeten hoge lichten
- Geeft ca. één stop meer gevoeligheid, zonder korrel en gamma te verhogen
In Diafine heeft elke film een "nieuwe" gevoeligheid, push/pull is niet mogelijk. Elke film is in 6 minuten ontwikkeld. Door de vrij vlakke negatieven is het ideaal voor situaties met hoog contrast, zoals nachtfoto's, sneeuw of middagzon. Diafine is geen klassieke tweebadontwikkelaar, waarbij het eerste bad absoluut niet ontwikkelt.
Klinkt in ieder geval spannend – vooral omdat je, als je verder googelt, verbazingwekkende resultaten vindt (2 uur zonder beweging in deel A, 30 sec. in deel B enz.). De effectieve gevoeligheden staan in de
massive dev chart
Groeten
Friedemann
HansDerHase
- De werkoplossing gaat blijkbaar eeuwig mee (naar verluidt minstens een paar honderd filmrolletjes)
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom winkeliers het spul – begrijpelijkerwijs – niet zo graag zien :-)
Toch zijn er hier en daar postorderbedrijven in het Duitstalige gebied die Diafine in hun assortiment hebben. Namen noem ik hier natuurlijk niet...
Wolfgg
Bezwaar, want:
1) De film zuigt zich in de eerste fase vol, waardoor deze wordt verbruikt (of bij voorverwarming steeds verder wordt verdund)
2) Aangezien er tussen de eerste en tweede fase niet wordt gespoeld, worden steeds meer chemicaliën van fase 1 naar fase 2 meegevoerd, waardoor de samenstelling van fase 2 verandert en daarmee ook de ontwikkelingseigenschappen.
3) Alle ontwikkelingsmiddelen zijn zuurstofgevoelig, ook die in Diafine, en de werking van de toegevoegde beschermende stoffen is beperkt.
Groeten, Wolfgang
peaceman
Zelfs "eeuwig" is dus relatief :-)
Ik heb nu een blikje besteld bij een Duitse webwinkel, ga het uitgebreid testen en zal hier daarna verslag doen.
Ik ben ook van plan om Diafine te gebruiken als eerste ontwikkelaar bij de zwart-wit omkeerontwikkeling -- enerzijds hoop ik nog meer gevoeligheid uit de Super-8 Tri-X te halen met een acceptabele korrel, anderzijds verwacht ik goede resultaten van omkeerontwikkeling met compensatieontwikkeling aan het begin (pure veronderstelling -- als iemand dit al heeft geprobeerd, laat het me dan weten!)
En maak je geen zorgen, Mirko, ik blijf mijn RODINAL, Promicrol enz. bij jou bestellen. ;-)
Friedemann
HansDerHase
Het is duidelijk dat 'eeuwig' hier relatief is. RODINAL gaat immers ook 'eeuwig' mee, hoewel het wordt verbruikt en bovendien ook nog eens oxideert.
huehnerhose
Hoi!
Jullie maken me helemaal enthousiast... Aangezien ik momenteel ook op zoek ben naar een eenvoudige ontwikkelaar en alles wat ik tot nu toe heb gezien en gelezen me erg aanspreekt: hebben jullie een adres voor Diafine?
Zal er binnenkort een mogelijkheid zijn om het van de Alte Schähauser naar mijn donkere kamer te brengen? Ik zie het niet zitten om naar Calumet te rijden om een zakje Diafine te kopen (ik vind die winkel niet leuk).
Groeten en een gelukkig nieuwjaar!
Sebastian
zensusa
Aan iedereen die geïnteresseerd is in Diafine,
ik heb ooit ergens op een forum (ik weet niet meer waar) het volgende recept gevonden. Ik plaats het hier nog maar eens, maar zonder garantie.
Kookboek van Stephen G. Anchell / Diafine-recept:
Oplossing A
Water (52 °C) 750 ml
Natriumsulfiet, watervrij 35 g
Hydrochinon 6 g
Fenidon 0,2 g
Natriumbisulfiet 6 g
Koud water tot 1 liter
Oplossing B
Water 52 °C 750 ml
Natriumsulfiet 65 g
Borax 20 g
Koud water tot 1 liter
Laat 3 minuten in bad A weken, verplaats vervolgens naar bad B voor 3 minuten zonder tussendoor te spoelen. Gebruik geen voorweekbad.
OPMERKING: Gebruik geen zuurstopbad. Spoel 30 seconden tot 1 minuut met water.
Veel plezier met het mixen!
John
Ik gebruik Diafine, maar uitsluitend met TriX@1250, of in het uiterste geval met 1600. Het is eenvoudig in gebruik, maar je moet wel goed letten op het contrast en de korrel. Voor mij is het alleen geschikt voor nachtfoto’s in situaties met veel contrast; als er weinig contrast is, wordt de foto naar mijn mening afschuwelijk.
Dat van de temperatuuronafhankelijkheid klopt ook niet helemaal; bij 20° zijn de contrasten iets beter dan bij 30°, maar je kunt niet uitgaan van een echte invloed. De houdbaarheid is trouwens echt lang; ik heb de mijne ongeveer een jaar geleden aangemaakt en zie geen verschil met de eerste foto's.
Voor mij is het een ontwikkelaar voor een specifiek doel en niet geschikt als standaardontwikkelaar. Als compensatieontwikkelaar gebruik ik liever Moersch MZB, die echter wel snelheid wegneemt.
Groeten
John
peaceman
Ik las op photo.net (ik kan het nu even niet terugvinden) interessante resultaten na bijvoorbeeld 2 uur zonder beweging in deel A en vervolgens 30 seconden in deel B. Dat was vast niet de bedoeling van de uitvinder, maar zo’n goede Neopan 1600 (@2400) heb ik nog nooit eerder gezien...
Ik zal verslag doen zodra ik resultaten heb. Vandaag heb ik een blik (!) besteld :-)
Friedemann
HansDerHase
... om een flesje Diafine te kopen ...
Dat spul is verkrijgbaar in blikken. ;)
Voor wie zelf mengt, is trouwens ook de "Divided D-76" aan te bevelen (de tweebadversie van de goede oude D-76). Omdat ik net in een blog een stukje "reclame" voor tweebadontwikkelaars in het algemeen en DD-76 in het bijzonder ben tegengekomen, wil ik de link hier meteen even delen:
http://400tx.blogspot.com/2006/07/two-bath...-black-and.html
peaceman
Gisteren heb ik eindelijk mijn Diafine gebruikt, al was het maar voor twee kleine testfoto’s:
De ADOX CMS 20 komt er heel goed uit, ASA 25 ziet er precies goed uit (ik heb echter geen densitometer, alleen belichtingsreeksen). De Neopan 1600 lijkt ook 1600 te halen (en niet 1200, zoals op de verpakking staat).
Ik heb in het tweede bad vrijwel niet bewogen en prachtige, contrastrijke en negatieven met een fijne korrel gekregen. Binnenkort meer resultaten :-)