MirkoBoeddecker
Aangezien er de laatste tijd al berichten over dit onderwerp op Engelse forums zijn verschenen, schrijf ik nu ook hier een kort bericht voor jullie.
Ja, er worden pogingen ondernomen om de MCC nieuw leven in te blazen.
Nee, niemand weet zeker of het gaat lukken, MAAR:
alle pogingen tot nu toe zijn tot op heden succesvol geweest.
Alle benodigde emulsies konden met succes worden afgevuld op een nieuwe, computergestuurde installatie en de kristalstructuur ziet er goed uit.
Nu is het tijd voor de rijping en daarna volgen de eerste meerlaagse testgietingen.
Het werk vindt momenteel nog plaats in Leverkusen, in de oorspronkelijke ruimtes van Agfa, aangezien de curator heeft ingestemd met een tijdelijk gebruik.
Sinds de zomer werken we nauw samen met voormalige Agfa-medewerkers die bij dit project betrokken zijn.
Er valt hierover vandaag nog niet veel concreets te zeggen, maar we hebben er alle vertrouwen in dat er tegen eind 2007 vers MCC en MCP van de band zal rollen. De prijs zal concurrerend zijn, maar niet zo goedkoop als vóór het faillissement.
We werken bovendien aan verschillende productverbeteringen.
De oude Agfa-structuren hebben decennialang effectief verhinderd dat voorstellen van de marketingafdelingen of van de klanten bij de onderzoekers terechtkwamen en werden geïmplementeerd.
De huidige samenwerking rechtstreeks met de onderzoekers is een waar genot.
Er zullen nog meer projecten volgen. Daarover binnenkort meer in een tweede bericht.
Groeten en fijne kerstdagen,
Mirko
heinrich
Hallo Mirko,
ik wens jou en je partners veel succes met deze onderneming. Het goede oude Agfa MCC was tenslotte mijn favoriete papier. Hoewel ik in de PW14 een echt goed, zij het zeer traag, alternatief heb gevonden. Sinds ik bijna uitsluitend nog in 6x6 en 4x5 fotografeer, is de traagheid van de PW14 precies goed, zodat er bij het vergroten genoeg tijd overblijft voor doordrukken en nabelichten.
Zijn jullie ook van plan om de APX-films nieuw leven in te blazen? Een moderne emulsie onder het ADOX-label zou toch wel sexy zijn, of niet :-) ?
Hartelijke groeten en een gelukkig nieuwjaar
Heinrich