Rocketman
Hallo allemaal.
Ik heb onlangs een Gossen Profisix en de bijbehorende Gossen Profi-flash aangeschaft.
De Profisix werkt prima.
Maar als ik een flitsbelichtingsmeting wil uitvoeren met de Profi-flash-opzetstuk, krijg ik geen resultaat.
Profi-flash erop klikken, op de rode meetknop van de Profisix drukken... hup...het groene controlelampje gaat branden, maar de meetwijzer slaat meteen links aan. Het indrukken van de startknop brengt geen verandering. Als ik dan een van mijn studioflitsers afvuur (hetzij direct met een synchrokabel vanaf het meetapparaat, hetzij handmatig op de flitser), gebeurt er nog steeds niets. Het draaien aan de meetschaal levert ook niets op. De meetwijzer blijft links op de aanslag staan. Meting niet mogelijk.
Doe ik iets verkeerd of is er sprake van een defect?
Zoals gezegd... de Profisix meet zeer nauwkeurig bij daglicht en kunstlicht.
Met vriendelijke groet
Sebastian
PS:
Misschien is er iemand uit mijn omgeving (Ruhrgebied) die ook een Gossen Profisix heeft.
Dan zouden we eens kunnen kijken of de Profisix werkt.
Rocketman
Mmmhh...
...ik denk dat dit ding een los contact heeft.
Als iemand zo'n apparaat heeft... Ik zou graag willen weten of het normaal is dat de buitenste contactpunten van de jackpluggen kunnen draaien en wiebelen. Na wat geknoei heb ik toch nog iets kunnen meten. Toen ik er weer aan wiebelde, ging alles weer zoals voorheen... namelijk helemaal niet.
cfb_de
Hoi Sebastian,
Ik heb de microscoopadapter voor mijn Profisix. Daaraan zit niets los.
Het valt me echter regelmatig op dat de metingen “schaduwgeoptimaliseerd” worden als ik tijdens het meten met mijn vinger het contactpunt aan de linkerkant (in de kijkrichting) aanraak.
Waarschijnlijk is je flitseropzetstuk gewoon een beetje druk. Aangezien hij toch kapot is: repareer hem als je niet bang bent voor de Lökoben. Er zit niet zo veel in.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Rocketman
Ik ben niet bang voor de schroevendraaier =)
Het is me echter niet helemaal duidelijk hoe je de behuizing moet openen.
Waarschijnlijk zitten er schroefjes onder de afdekplaatjes.
Hoe raak je het contact aan als het opzetstuk toch in het apparaat zit???
Ik denk dat ik maar gebruik ga maken van mijn 14-daagse retourrecht.
Eens kijken wat de verkoper zegt. Ik ga er eerst niet aan zitten rommelen.
Ik heb inmiddels al van iemand anders gehoord dat bij zijn Profi-Flash ook niets aan de stekkers wiebelt. Voor mij is de zaak duidelijk.
Tot ziens.
Sebastian
cfb_de
Hoi Sebastian,
> Hoe raak je het contact aan als het opzetstuk toch in het apparaat zit???
Helemaal niet. Dat gaat gewoon zonder opzetstuk (en is te danken aan een elektrisch systeem met hoge impedantie binnenin).
Als je je exemplaar nog kunt retourneren, doe dat dan. Misschien kun je hier de verkoper nog vermelden, zodat niemand anders hier nog in de val loopt.
Met vriendelijke groeten,
Franz
max
Hoi,
om een goed beeld te geven:
ik heb ook slechte contacten bij mijn Profisix en Profiflash.
Soms meet hij wel, soms niet. De Six alleen werkt feilloos. Met een spot bijvoorbeeld ook.
Groeten
Martin