Hoi,
ik heb destijds de printfilm gebruikt voor mijn 8x12 cm (die goede oude Nagel). Na een paar mislukkingen (vreselijke onderontwikkeling/belichting) ben ik uiteindelijk uitgekomen op kunstlicht (fotoreflectorlampen, 500 W van mijn grootvader) met acceptabele belichtingstijden (tussen 1/10 en 1 s). Ik heb de film ontwikkeld in Eukobrom, maar 1+4!!! 1+9 is veel te dun voor de film, daar kwam zelfs bij belichtingstijden van enkele minuten niets fatsoenlijks uit.
Aanvankelijk probeerde ik de film in RODINAL te ontwikkelen – maar de houdbaarheid in de bak (ik heb geen grote bus) – is onaanvaardbaar.
Voorbeeldfoto
Dit is een voorbeeld. Gescand op een Epson flatbed 4990. De foto is een uitsnede uit een "close-up"-portret (dus eigenlijk vult het hele hoofd het beeld). Dus ondanks de oude optiek en de lage resolutie van de film – prachtige weergave.
Voor zover ik me herinner, bestond de Ortho 25 toen nog niet... voor mij was de verwerking bij rood licht het belangrijkste criterium, omdat ik de film op de een of andere manier in de cassettes voor glasplaten moest knutselen...
Groeten
Sebastian