AntiLynd
Hallo allemaal,
Er wordt wel eens gezegd dat Efkes wat gevoelig zijn voor te zure wasmiddelen, en daarom kiezen sommigen ervoor om tussendoor te spoelen in plaats van met een zuur middel te stoppen. Hoe zit dat eigenlijk met fixeermiddelen? Er zijn ook snelle/langzame en zure/neutrale varianten (ik heb het toch goed begrepen dat de snelheid omgekeerd evenredig is aan de pH-waarde, of niet?). Moet ik daarom liever afblijven van de snelle varianten en voor een neutrale kiezen, of kan ik gewoon Agefix (en hoe ze allemaal heten) blijven gebruiken, zonder dat dit noemenswaardige problemen oplevert (misschien pas jaren later)?
Groeten
Nils.
MirkoBoeddecker
Hallo Nils,
Problemen die pas jaren later aan het licht komen, zijn waarschijnlijk eerder te wijten aan een slechte fixatie of een slechte wassing :ph34r:
De reden waarom water als stopbad wordt gebruikt, is dat de ADOX CHS (efke)-films nog steeds op dezelfde manier worden geproduceerd als 50 jaar geleden en daardoor een iets zachtere emulsie hebben. Wanneer een zuur stopbad in contact komt met een alkalische ontwikkelaar, kunnen er tijdens de neutralisatie onder bepaalde omstandigheden gasbelletjes ontstaan die de emulsie van de drager kunnen losmaken.
Maar zodra de film eenmaal is geneutraliseerd (het maakt niet uit of dit door een mild stopbad of door verdunning met water gebeurt), is dit probleem van de baan en maakt het voor de emulsie weinig uit of het fixeerbad zuur is of niet.
Wij gebruiken al jaren ADOFIX (zuur, snel) in de tank zonder enige problemen.
Wij stoppen ook zonder problemen, maar voorzichtigheid is de moeder van de filmontwikkeling....
Groeten,
Mirko
AntiLynd
Ja, daar dacht ik ook aan: als de emulsie loslaat, zou ik wel erg blind moeten zijn als ik dat niet meteen tijdens het ontwikkelen zou merken :ph34r: *
> Als een zuur stopbad in contact komt met een alkalische ontwikkelaar, kunnen er tijdens de neutralisatie
> gasbelletjes ontstaan en die zouden de emulsie van de drager kunnen losmaken.
Ah, daar zit 'm de kneep. Precies zoiets zocht ik... Oké, dan hoef ik me daar dus geen zorgen over te maken.
Bedankt voor het snelle antwoord...
Nog een fijne avond!
Nils.
*) edit: maar ik was te lui om het te bewerken.