Schwedenstahl
Hallo,
ik heb een vraagje: ik wil mijn negatieven scannen om efficiënter te werken en zo sneller een overzicht te krijgen, aangezien ik na het associatieve proces vaak geen tijd heb om meteen met de positieven aan de slag te gaan. Ik denk dat het ook heel handig is voor een voorselectie.
Kan iemand mij een tip geven hoe ik dit het beste en goedkoopste kan doen? Ik ben niet van plan om me intensief bezig te houden met beeldbewerking; die tijd investeer ik liever in goed analoog werk.
Alvast bedankt!
Groeten,
Marwan
Assoziativprozessore = negatiefproces ik weet niet hoe dat erin is gekomen.
AntiLynd
Hallo Marwan,
wat dacht je bijvoorbeeld van een Agfa Arcus 1200? Er wordt veel goeds over gezegd, hij schijnt behoorlijk snel te zijn en in tegenstelling tot veel andere modellen haalt hij naar verluidt echt die 1200 dpi. Oh ja, scannen zonder glas kan ook. En als ik het goed zie, is het verlichte oppervlak groot genoeg om er een complete set negatieven op te leggen, ter vervanging van contactafdrukken. Maar bovenal is hij voor een habbekrats te koop op eBay; ik heb er een paar dagen geleden een voor 33 euro op de kop getikt. Als die hier is, kan ik eindelijk zelf zien wat hij waard is en hoef ik geen urban legends meer te verspreiden...
:ph34r:
Groeten
Nils.
cfb_de
Hallo Nils,
Dat kan ik bevestigen. Ik heb het apparaat in een Microtek-behuizing (een ander model, maar de scanmechanismen zouden hetzelfde zijn) en ben er ook erg tevreden over.
Maar wat als er geen SCSI-kaart in de computer past of als die voor veel geld moet worden aangeschaft?
De mijne kostte 14,50 :-) en werd geleverd met de negatiefframen KB/6x9/13x18. Daarbij komt nog het reeds beschreven glazen frame; de lade is dik genoeg om ook een afdekglas te kunnen bevatten.
Met vriendelijke groeten,
Franz
AntiLynd
Het was natuurlijk niet in de laatste plaats jouw enthousiasme op het forum dat heeft bijgedragen aan mijn aankoopbeslissing (die ongeveer een jaar heeft geduurd) :ph34r:
De SCSI-kaart ligt al klaar om te worden geïnstalleerd. Nu je het over "dekglas" hebt... op apug (of was het photo.net?) zei iemand dat hij in plaats van met de glasloze houders alleen nog maar met de sandwichtechniek zou scannen. Naar verluidt wint hij daarbij door de betere vlakheid meer kwaliteit dan hij door het dubbele glas inbouwt, zodat de resultaten per saldo beter zijn dan bij glasloos. Heb je daar ooit een 1:1-vergelijking gemaakt? Dat zou me wel interesseren, want dat zou in principe een klein armoede-getuigschrift zijn voor het hele twin-plate-concept...
Groeten
Nils
cfb_de
Hallo Nils,
Daar heb je wel even de tijd voor genomen. Ik heb de mijne pas sinds augustus :-)
Ik heb geen vergelijkende test gedaan en kom daar voor eind januari ook niet aan toe. Hij is nu net afgebroken, ik ben bezig met de fotokalenders voor Kerstmis, moet nog werken en wil daarnaast ook nog een tentoonstelling op poten zetten. Dat worden twee stressvolle weken voor de vakantie.
Hartelijke groeten,
Franz
Guido
Hoi!
Ik heb al een tijdje zo’n Arcus 1200 staan en ben er best tevreden over. Dankzij de meegeleverde kaders is scannen een fluitje van een cent.
Alleen klaagt de software soms dat ze niet goed kan kalibreren. Dan herhaal ik het hele proces en dan lukt het toch met een succesvolle kalibratie :ph34r: .
Goedkope UW SCSI-kaarten zijn in grote hoeveelheden te vinden op
eBay. Ik heb de mijne daar voor minder dan 10 D-mark gekregen. Als je gangbare modellen van bijvoorbeeld Adaptec neemt, worden deze meestal ook zonder problemen door de huidige besturingssystemen herkend. De computer moet daarvoor natuurlijk nog wel een vrije PCI-sleuf hebben ;) . Eventueel moet je nog een adapter voor de aansluiting tussen de controllerkaart en de scanner regelen (zoek gewoon bij bijvoorbeeld Reichelt naar SCSI-adapter).
Of de meegeleverde scannersoftware van Agfa ook op Windows Vista werkt, kan ik echter niet zeggen; dit kan voor een Windows-gebruiker een echt minpunt zijn.
Tot ziens
Guido
AntiLynd
Hoi,
ja, de scannersoftware wordt het volgende onderwerp waar ik me morgen mee bezig mag houden als mijn scanner dan aankomt... Fotolook lijkt erbij te zitten (je kunt het ook downloaden bij Agfa), maar is dat wel iets? Ik vraag me trouwens af: wat doet zo'n scannersoftware eigenlijk precies? Gaat het alleen om het automatiseren van dingen, dus om mij werk uit handen te nemen, of kan het echt iets wat ik niet ook in Gimp, Photoshop, enz. zou kunnen? Zijn de gegevens die uit de scanner komen niet hetzelfde, of je nu wel of geen scannersoftware gebruikt? Je had het over kalibreren... zou dat dan niet mogelijk zijn als ik geen tussenliggende software gebruik? Vragen over vragen...
:ph34r:
Groeten
Nils.
Wolfgg
Hallo Nils!
Ik ken dat Agfa-apparaat zelf niet, maar in het algemeen geldt: een scanner zonder scannersoftware is net zo nuttig als een pc zonder besturingssysteem. Scanners zijn doorgaans ‘domme’ apparaten, ze hebben dus geen ingebouwde software waarmee ze zelfstandig kunnen scannen. In plaats daarvan moet er op de pc scannersoftware draaien die het scanproces aanstuurt, dus de scanner opdrachten geeft zoals "lamp voorverwarmen", "kalibreren", "document met resolutie x DPI in zwart-wit scannen" en de gegevens ontvangt die de scanner vervolgens terugstuurt. De gegevens worden nog omgezet naar een gewenst formaat (bijv. TIFF of JPG) en op de harde schijf opgeslagen. Nu is het moment aangebroken voor het beeldbewerkingsprogramma, waarmee het beeldbestand op de harde schijf vervolgens wordt bewerkt. Zo ziet de gebruikelijke werkwijze eruit.
Dankzij de "zegeningen" van Windows zijn er ook beeldbewerkingsprogramma's waarmee je de scansoftware direct kunt starten en de beeldgegevens direct vanuit de scansoftware kunt overnemen, zonder omweg via de harde schijf.
Groeten, Wolfgang
Guido
Hoi!
Ik heb voor mezelf nog geen reden gevonden om Fotolook te vervangen. Ik heb van andere fabrikanten al aanzienlijk slechtere programma’s gezien. Er is het alternatief
VueScan (ook beschikbaar voor Linux en macOS), maar dat zou weer geld kosten.
Verder biedt Fotolook de Twain-interface aan, waar de beeldbewerkingssoftware vervolgens toegang toe heeft om te scannen – d.w.z. Fotolook start dan ook bij het scannen vanuit bijvoorbeeld Photoshop. Bij de Arcus is er dus, als je niet iets als VueScan gebruikt, geen ontkomen aan Fotolook.
Een van de voordelen van Fotolook is dat het de maskers van de kaders voor het scannen van film al kent.
De scanner voert de kalibratie automatisch uit via de scannersoftware op basis van de instellingen.
Tot ziens
Guido
max
Hoi,
Zie ik het goed dat de Arcus 1200 daadwerkelijk zijn 1200 dpi haalt bij doorlichting op een A4-blad?
Dat zou wel iets zijn voor mijn 8x10-dia's en negatieven. Dan maakt die magere resolutie ook niet meer uit :ph34r:
Groeten
Martin
cfb_de
Hoi Martin,
De hardware in de Microtek-behuizing kan dat. Voor veertien vijftig.
Franz
max
Hoi Martin,
De hardware in de Microtek-behuizing kan dat. Om kwart over twee.
Franz
Hoi Franz,
heb je een modelnummer van die Microtek?
Groeten
martin
cfb_de
Hoi Martin,
"Scanmaker 4".
Groeten
Franz
Schwedenstahl
Ja, hartelijk dank voor de uitgebreide antwoorden. Ik heb een Agfa Arcus II voor een zacht prijsje kunnen kopen. Kan iemand mij vertellen welke SCSI-kaart ik daarvoor nodig heb? Is er iets waar ik op moet letten? Zijn die kaders ook voor dit apparaat verkrijgbaar?
Groeten,
Marwan
AntiLynd
Mijn SCSI-kaart is dus de Adaptec 2930CU. Ik heb hem op eBay in een set van vier gekocht voor 10 euro. Zoiets gebruikt bijna niemand meer. Veel jongeren weten tegenwoordig niet eens meer wat SCSI eigenlijk is ;-) Mijn nieuwe Arcus werkte er meteen zonder problemen mee. Onder XP was er voor de kaart zelfs geen stuurprogramma nodig. Wat de scanner zelf (Arcus 1200) betreft: ik ben behoorlijk enthousiast. Dat komt natuurlijk ook doordat ik nu eindelijk eens een scanner heb, maar ook los daarvan zijn de resultaten (ja, ook negatiefscans van KB-SW) zeker de moeite waard. Voor zover het beeldscherm het uitvoermedium is. Voor het afdrukken is het natuurlijk niet voldoende, maar daar is het lab voor...
Groeten
Nils.
max
>>Dat is natuurlijk niet genoeg om af te drukken<<
Echt? Jammer, daar wilde ik hem juist voor gebruiken ;-(
Maar niet voor 35 mm, alleen vanaf 4x5".
Wat is jouw probleem, Nils? De resolutie of de dichtheid?
Groeten
Martin
AntiLynd
Maak je geen zorgen, mijn oordeel had alleen betrekking op KB. Daar krijg ik foto’s in het formaat 1200x1800, en dat is waarschijnlijk niet veel meer dan ansichtkaartformaat. Maar daar zie ik geen probleem in...
Wat de dichtheid betreft: ik heb nog geen tests gedaan waarbij ik het echt op het scherpst van de snede heb gedaan, maar er staat een Dmax van 3,2 op, dat zou ook voor de meeste dia's moeten volstaan. Dia's zijn echter toch niet echt mijn ding, en ik heb eerder het omgekeerde probleem: sommige (!) scans komen nogal flauw over. Ik heb hier bijvoorbeeld een Efke 100, bewolkte lucht, en dan ook nog in A49, dus voor de scherpte moet ik bij sommige foto's in Photoshop zo hard aan de curve 'draaien' dat er uiteindelijk toonwaarden uitkomen die alle perken te buiten gaan... jullie kennen het wel, die histogrammen met de gaten erin... Maar zulke gevallen zijn eerder uitzondering dan regel.
Groeten
Nils.