PM1962
Hallo allemaal!
Ik heb voor testdoeleinden een ADOX CMS 25 (vervanger voor TP 2415) gekocht en ontwikkeld. De negatieven zien er tot nu toe goed uit, maar ik heb ze nog niet gescand. Nu heb ik nog een paar vragen:
1.) Zijn er ergens temperatuur-tijdcurves te vinden? In de technische gegevens staan alleen waarden voor 20 graden vermeld. Ik heb de film uiteindelijk bij 24 graden (al mijn chemicaliën hebben deze temperatuur en ik wil ze niet afkoelen) 5 minuten ontwikkeld (25 ASA).
2.) De film is lichtgrijs. Is dat normaal?
3.) Het belichte begin van de film is niet helemaal zwart, je kunt er nog "doorheen kijken". Klopt dat?
Hartelijk dank voor jullie ervaringen en meningen!
Groeten
PM
SamuliSchielke
1.) Geen idee.
2.) Ik ben nu mijn negatieven aan het bekijken. Ze zijn bijna helemaal helder.
3.) Ja, door het begin van de film kan ik ook door mijn negatieven heen kijken. Deze film is waarschijnlijk vrij gevoelig en biedt gewoon niet veel dichtheid. Dat merk je ook bij het afdrukken: je hebt niet veel contrastruimte in de reserve. Maar verder vind ik het een geweldige film. Ben je tevreden met je foto's?
Groeten,
Samuli
PM1962
Hoi Samuli!
>2.) Ik ben nu mijn negatieven aan het bekijken. Ze zijn bijna helemaal helder.
Oké!
>3.) Ja, door het begin van de film kan ik ook door mijn negatieven heen kijken. Deze film is blijkbaar
> vrij gevoelig en geeft gewoon niet veel dichtheid. Dat merk je ook bij het afdrukken: je hebt niet veel
> contrastruimte in de reserve.
Dus het is oké...
> Maar verder vind ik het een geweldige film. Ben je tevreden met je foto's?
Ja en nee...
De scherpte is geweldig, de grijstinten zijn ook oké, de schaduwweergave is goed. Maar ik heb een kras op een paar negatieven, hoewel ik de film heel zorgvuldig heb ontwikkeld en niet heb afgestreken (om te drogen). Vreemd...
Maar nu komt het grote probleem:
Op de negatieven zitten veel witte (!!!), onregelmatige vlekken. Deels erg groot. En ik weet niet wat het is en waar het vandaan komt... :-((( Voor pinholes zien ze er te onregelmatig en deels te groot uit.
Ik had dit probleem al bij een andere documentairefilm (Gigabitfilm) en heb daar ook geen oplossing voor gevonden. Ik zal daarover nog een andere thread openen.
Heb jij een idee?
Ik weet nu in ieder geval dat je de film heel goed kunt ontdoen van vlekken in Photoshop...
SamuliSchielke
Geen idee. Zijn de vlekken wit op het negatief (= volledig doorzichtig) of wit op het positief (= volledig ondoorzichtig)? In het eerste geval zou het ook om stof in de camera kunnen gaan. Dat is mij ook wel eens overkomen. Erg vervelend. In het laatste geval zal er tijdens het proces iets aan het negatief zijn blijven plakken.
Ik heb ze niet op de negatieven die ik nu bij me heb. Maar van de eerste proefsessie weet ik nog dat de emulsie erg gevoelig is voor allerlei soorten verstoringen: ik had krassen, stof, enz. vuil erop. (de emulsie lijkt daar erg gevoelig voor te zijn) Bij de tweede poging heb ik extra mijn best gedaan om het proces schoon te houden en heb ik de film eerst tijdrovend behandeld, en het resultaat was onberispelijk. In de handleiding stond dat je absoluut een zuur stopbad moet gebruiken – stoppen met water is niet voldoende. Ik weet niet of er een verband is, maar bij mij waren de negatieven schoner toen ik met zuur stopte.
Groeten,
Samuli
PM1962
Hoi Samuli!
>Geen idee. Zijn de vlekken wit op het negatief (= volledig doorzichtig) of wit op het >positief (= volledig ondoorzichtig)?
Wit op het negatief...
>In het eerste geval zou het ook om stof in de camera kunnen gaan.
Dat denk ik niet, daarvoor zijn het er te veel. En bij andere films heb ik niet zulke hoeveelheden vlekken.
Ik stop altijd...
Groeten
PM