Hallo,
Ik wil jullie hier vandaag mijn Fuji GW690III, 6x9 Professional, te koop aanbieden voor 1030 euro, omdat ik denk dat hij hier een echte nieuwe fotovriend kan vinden.
Ik weet dat velen meteen zullen zeggen dat het te duur is, maar dat is het niet als je de kwaliteit van deze camera goed inschat. De nieuwprijs bedroeg laatst nog ongeveer 2480 euro. Ik verkoop de camera maar om één reden: mijn ogen zijn inmiddels zo slecht wat betreft mijn bijziendheid en ouderdomsverziendheid (een duivelse combinatie voor een fotograaf), dat ik nog maar slecht overweg kan met zoekercamera's, split-image-metingen en dergelijke. Het enige wat er voor mij op dit moment overblijft, is mijn grootformaatcamera en het Pentax 6x7-systeem, daarmee lukt het nog redelijk. Ik hoop dat de Fuji nog steeds gebruikt zal worden, maar aan de andere kant ben ik als freelance kunstenaar en fotograaf niet "rijk" genoeg om hem weg te geven.
Hier dus een paar gegevens voor degenen die de Fuji nog niet kennen:
Het is dus een zoekercamera in het rolfilmformaat 6 x 9. Kleur: zwart. Een perfecte reis- en reportagecamera. Stel je de haptiek en kwaliteit van een Leica M6 voor, maar dan groter en zonder verwisselbare lenzen, dan zit je er ongeveer goed. De lens is een EBC Fujinon 1:3,5 - f=90 mm (vast gemonteerd, geen verwisselbaar systeem) met geïntegreerde, uitschuifbare GeLi. Deze lens behoort tot het beste wat er in deze formaatklasse te vinden is; scherp, contrastrijk, gewoon top. Diafragma's 3,5 tot 32. Sluitertijden: T en 1 seconde tot 1/500. De camera heeft een ontspannerknopvergrendeling en twee ontspanknoppen. Daarnaast kan een kabelontspanner worden aangesloten. Er is een flitsschoen (X) en een extra X-synchroonaansluiting voor flitsinstallaties aanwezig. Een ingebouwde "waterpas" behoort eveneens tot de standaarduitrusting. Bij alle sluitertijden kan er worden geflitst. Het filmformaat/aantal opnames kan worden ingesteld op 4 opnames bij 120-film, resp. 8 opnames bij 120-film (dit is de standaardinstelling) en op 16 opnames bij 220-film. Er is ook een ontspanknop/filmteller (Total of shoots) aanwezig (onderkant van de camera). Deze geeft het totale aantal opnames weer. Sinds het laatste onderhoud bij Fuji heb ik de camera 2750 keer (stand 27-11-2006) gebruikt. Er zijn dus ongeveer 345 rollen 120-film ondergaan hebben. Ik laat een Hoya Super HMC pro 1 UV-filter erop zitten als lensbescherming. Een lensdop en draagriem zijn ook inbegrepen. De handleiding en de originele verpakking zijn helaas niet meer aanwezig. Die ben ik kwijtgeraakt. Een handleiding is ook niet nodig, omdat je de camera meteen "begrijpt".
Oh ja, de camera is natuurlijk puur mechanisch. Er zijn dus geen batterijen nodig. De belichtingsmeting vindt extern plaats, dus een spot- of andere handmatige belichtingsmeter is nodig. Het model GW690III was het laatste model van deze 6x9-serie van Fuji. Fuji produceert, net als vele anderen helaas, geen analoge middenformaatcamera's meer. De productie werd, als ik me niet vergis, in 2004 stopgezet. De service is echter gewaarborgd. Er is nauwelijks iets betrouwbaarder en robuuster dan deze Fuji. Ze werkt bij kou en hitte altijd even goed en nauwkeurig.
Ik zeg dit niet om ze beter te kunnen verkopen of om te slijmen, maar omdat het echt zo is; - het resultaat van dagelijkse, praktische ervaring. Wie een foto van een Fuji GW690III wil zien, kan eens kijken op deze externe website
http://www.pbase.com/ac/fuji6x9.
Uiteraard is mijn camera in perfecte technische staat, maar ook in goede optische staat. Wie serieus geïnteresseerd is in de camera, moet zo snel mogelijk reageren.
Groeten
Lothar