Schorsch
Mijn oude spiegelreflexcamera is natuurlijk veel beter dan mijn digitale camera, vooral bij extreme belichtingsomstandigheden.
Maar aangezien ik geen eigen fotolab heb, ben ik op zoek naar een programma waarmee ik ingescande beelden van negatieffilm kan omzetten in gewone foto’s (afdrukken). Bestaat zoiets?
Of moet negatieffilm altijd eerst nog eens worden ontwikkeld in een fotolab?
Groeten, Schorsch
max
Hoi Schorsch,
Je moet de negatieffilm (laten) ontwikkelen; het latente beeld kun je niet scannen. (Maar dat bedoelde je waarschijnlijk niet.)
De ontwikkelde negatieffilm kun je laten scannen (van Kodak PhotoCD tot high-end) of zelf scannen. Bij 35mm-film leveren flatbedscanners met een doorlichtopzetstuk eerder matige tot slechte resultaten op, maar er zijn speciale dia-/negatiefscanners.
Een omzetting van negatief naar positief wordt dan ofwel door het scannerstuurprogramma gedaan (als je aangeeft dat je een negatief scant), ofwel door elk beeldbewerkingsprogramma dat meer heeft dan de drie knoppen: bijsnijden, scherpte verhogen en rode ogen verwijderen.
(Gimp, Photoshop, wat dan ook)
Groeten
Martin
Schorsch
Hallo Max,
Bedankt voor de tips. Ik ga er nu eens mee experimenteren. De negatieffilm is natuurlijk al ontwikkeld.
Wat een leuk tijdverdrijf om een onontwikkelde film nog eens in de scanner te belichten.
Maar nogmaals bedankt. Ik ga nu eerst eens kijken wat de Epson-scanner allemaal kan.
Groeten, Schorsch