Ik heb helaas gezien dat Ilfotec HC hier bij de webwinkel waar ik normaal gesproken bestel, niet verkrijgbaar is.
Welke andere mogelijkheden zijn er?
Wie heeft er nog ervaring met RODINAL?
Hallo Benny,
als je niet over Ilfotec beschikt, kun je ook altijd Kodak HC110 nemen. De tijden en verdunningen zijn direct uitwisselbaar en de resultaten zijn niet van elkaar te onderscheiden. De mogelijkheden zijn eindeloos, terwijl de verschillen kleiner zijn dan je op basis van de uitgebreide discussies zou vermoeden. Het belangrijkste is de juiste belichting (liever iets meer) en ontwikkeltijd (liever iets korter). Ik heb RODINAL met beide films geprobeerd en vond de resultaten altijd te koninklijk. Met de Agfa's was RODINAL prima, met de Ilfords en RODINAL werd ik niet gelukkig. Bij een geschikte verwerking krijg je dat waarschijnlijk onder de knie, maar dat lijkt me in ieder geval niets voor beginners.
DDX is duur. Bij een vergelijkbare literprijs van het concentraat wordt DDX 4+1 verdund, Ilfotec HC of Kodak HC110 1+31 of hoger. Dat komt neer op 3,69 euro per liter werkoplossing voor DDX en 0,74 euro voor HC110 volgens de huidige Impex-prijs.
Met vriendelijke groeten
Stefan