Gast
Hallo,
Omdat het in Europa niet meer mogelijk is om Tri-X 8x10-films te krijgen, ben ik op zoek naar een alternatief. Ik heb een doos ADOX CHS 100 / Efke 100 gekocht en zou graag advies willen vragen over het ontwikkelen van ADOX CHS 100 8x10-vellenfilm met een Colenta-rotatieontwikkelaar. Ik heb veel forums gelezen en soms raden mensen RODINAL aan, maar dat is in België ook niet verkrijgbaar. Ik heb mijn Tri-X-films altijd in D76 1+1 ontwikkeld en dat werkte heel goed, ook voor het ontwikkelen van de ADOX-films in een eenvoudige ontwikkelaar.
Ik heb voor D76 1+1 10 minuten gevonden... ?
Alle hulp is welkom
Hartelijk dank
Marc
uworischki
In de ontwikkeltabel van de FOTOIMPEX-catalogus staat voor de Efke/ADOX 100 in ID11/D76 een ontwikkeltijd van 8 minuten vermeld. Of dit ook geldt voor het ontwikkelen met Colenta, moet je zelf even testen. Je kunt ook nog eens hier kijken: http://www.digitaltruth.com/devchart.html
zensusa
Hallo Marc,
Ik heb tot nu toe de volgende tijden en ontwikkelaars gebruikt met Efke R100/Adeox CHS100. Mijn filmformaat is weliswaar slechts 4 x 5 inch, maar de gegevens zouden ook voor 8 x 10 moeten gelden. Ik ontwikkel in Jobo / Rotation altijd bij 24 graden en 2 minuten voorverwarming! Deze ontwikkeling is afgestemd op een Jobo-vergroter met splitgrade-kop, dus gemengd licht. De gammawaarde bedraagt circa 0,65. Hier dus een paar tijden:
Ontwikkeling in Calbe R09/Adolux APH09
1:40 is gelijk aan 9,00 minuten - ISO-gevoeligheid 80 ASA
1:100 is gelijk aan 27,00 minuten - ISO-gevoeligheid 80 ASA
1:60 is gelijk aan 9,00 minuten - ISO-gevoeligheid 64 ASA
Ontwikkeling in Promicrol
1:14 is gelijk aan 6,30 minuten - ISO-gevoeligheid 80 ASA
1:19 is gelijk aan 8,50 minuten - ISO-gevoeligheid 80 ASA
Ontwikkeling in CG51 / of Cube SX
1:4 is gelijk aan 12,30 minuten - ISO-gevoeligheid 50 ASA
1:4 is gelijk aan 18,15 minuten - ISO-gevoeligheid 100 ASA
Waarschijnlijk zouden bovenstaande gegevens als richtwaarden voor je rotatieontwikkeling moeten volstaan. Je zult echter zeker nog correcties moeten aanbrengen.
Met vriendelijke groeten
Lothar