fotolux
Hallo,
ik ben nog vrij nieuw in het ontwikkelen van zwart-witnegatieven; ik heb zojuist mijn eerste twee Tmax100-rolletjes ontwikkeld met RODINAL 1+25 (5,5 min, 5 min fixeren) en ik ben een beetje onzeker... Ze liggen nu te drogen ;-)
Ze hebben een roze tint... bij mijn TRX400 is dit niet het geval?!?!
Is dit normaal?
Hoe zou dit eruitzien bij het scannen in RGB-modus??
Ik kijk uit naar jullie antwoorden!
Oliver
cfb_de
Hallo Oliver,
Dat is normaal (in de zin van "komt wel eens voor"), maar niet goed. De bescherming tegen lichtvlekken is niet volledig verdwenen. Je zou drie dingen kunnen proberen: nogmaals fixeren, nogmaals spoelen of... de film drie dagen voor het raam hangen.
Hoe het zit met het scannen, weet ik niet.
TMax-films hebben aanzienlijk meer fixeertijd nodig, onder andere om deze reden, en putten de fixeer vloeistof sneller uit (jodiumgehalte van de emulsie). Waar ik bij klassieke films zeven liter fixeer vloeistof gebruik, gebruik ik bij TMax-films maximaal vier liter (X55 1+7).
Met vriendelijke groeten,
Franz
fotolux
Hallo Franz, hartelijk dank!
Aangezien ik voor straatfotografie nu op zwart-wit ben overgestapt en zelf wil ontwikkelen, ben ik nog op zoek naar de juiste film voor mijn doeleinden... Bij natontwikkeling vind ik de TRX het beste, maar de scanresultaten zijn matig.
Welke film gebruik jij?
Groeten
Oliver
PS: Wat gebeurt er met de film als ik hem nog in het raam laat hangen?
cfb_de
Hallo Oliver,
Ik koop film naar behoefte, en de ontwikkelaars daarvoor ook. Op dit moment gebruik ik voor mijn kleinformaatfoto’s HP5+ en TMax400, afhankelijk van het doel en de gewenste gevoeligheid in RODINAL of Spur HRX-II.
Voor middenformaat is en blijft het HP5+, de Efke/ADOX 50-serie verdwijnt momenteel ten gunste van TMax100, af en toe gaat er een TMax400 in de camera. Ontwikkelaars zijn eveneens RODINAL en HRX-II, af en toe een zelfgemaakte oplossing.