Anginapectoris
Hallo,
weet iemand of de kleurontwikkelaar voor het RA-4-kleurproces (positief) goedkoop en zonder veel moeite zelf gemaakt kan worden? Op internet zijn er veel handleidingen te vinden voor het zelf maken van fotochemiën, maar niet voor de kleurontwikkelaar.
Met vriendelijke groet,
Bypass
Wolfgg
Hallo,
probeer het eens met:
800 ml water
4 ml Fotoplex 1
0,5 ml Fotoplex 2
30 g kaliumcarbonaat
0,2 g natriumsulfiet sicc
4 ml diethylhydroxylamine
10 ml triethanolamine
2 g keukenzout
0,01 g kaliumbromide
5 g CD3
Water tot 1000 ml
Ontwikkeltijd bij 20 °C tot 2 minuten.
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
Hier nog een RA4-recept met CD4:
800 ml water 20 °C
5 ml Fotoplex 1
0,5 ml Fotoplex 2
6 ml diethylhydroxylamine
100 g kaliumcarbonaat
10 ml triethanolamine
3 g keukenzout
6 g CD4
Water bijvullen tot 1000 ml
Ontwikkeltijd ca. 1 min bij 20 °C
Groeten, Wolfgang
Anginapectoris
Hallo,
probeer het eens met:
800 ml water
4 ml Fotoplex 1
0,5 ml Fotoplex 2
30 g kaliumcarbonaat
0,2 g natriumsulfiet sicc
4 ml diethylhydroxylamine
10 ml triethanolamine
2 g keukenzout
0,01 g kaliumbromide
5 g CD3
Water tot 1000 ml
Ontwikkeltijd bij 20 °C tot 2 minuten.
Groeten, Wolfgang
Hallo,
bedankt voor het snelle antwoord. De bereiding lijkt inderdaad eenvoudig te zijn. Maar waar haal ik de ingrediënten vandaan? Ik heb geen flauw idee.
Met vriendelijke groet
Bypass
CPD
Hallo Bypass,
er bestaat een receptenboek van een zekere Raffay, waarin ook enkele recepten voor kleurbeertjes staan. Het boek, in feite gebonden fotokopieën, is (was?) bij Brenner voor veel geld verkrijgbaar. Bij deze webwinkel is ook een assortiment fotochemiën verkrijgbaar, niet bepaald goedkoop.
De receptenverzameling bevat hier en daar fouten, en de auteur geeft ook toe dat hij veel van de recepten nooit zelf heeft uitgeprobeerd. Het zou fijn zijn geweest als hij erbij had vermeld met welke hij wel ervaring heeft en met welke niet. In grote delen komt de receptenverzameling op mij gewoon over als gekopieerd en staat vol met spelfouten en verkeerde vertalingen. Zo schrijft hij de Amerikaanse fotograaf Weston consequent als "Westen" en vertaalt hij de term "edge effect" met "hoekeffect". Voor die prijs verwacht ik toch wel wat meer zorgvuldigheid. Maar als je het per se wilt, kan ik je de komende dagen graag een paar van de recepten doorgeven.
Maar – wil je jezelf dat echt aandoen, de kleurberen? Bij zwart-witberen is het misschien nog gerechtvaardigd om ze zelf te maken, maar ik geloof namelijk niet dat het goedkoper wordt, om nog maar te zwijgen van de consistentie van je beren.
Groeten, CP
Wolfgg
Ik heb het bovenstaande recept met CD4 jarenlang met succes gebruikt.
Hier nog wat aanvullende informatie:
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/photo/c41_ra4_chemicals.htm
of octrooischriften van Kodak:
http://www.patentstorm.us/patents/5578431-description.html
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
Ik ben hier toevallig net iemand tegengekomen die ook zelfkleurbehandelingen bij Color uitvoert:
http://www.fotolaborinfo.de/fotolabor/fselans.htm
Groeten, Wolfgang
Wolfgg
En voor wie zelfs de benodigde weegschaal zelf wil bouwen: kijk hier:
http://www.geocities.com/ResearchTriangle/...693/waage2.html
Groeten, Wolfgang
ravebenni
Kan ik met een zwart-wit fixeer Ra4-papier ontzilveren?
Ik heb hier een rol Ra4-papier van 158 m * 10 cm met een dubbele laag. Naar wat ik zo heb gelezen, zou ik daar geen bruikbare resultaten meer van mogen verwachten. Nu vraag ik me af of ik in ieder geval het zilver kan terugwinnen. Aangezien ik zwart-wit fixeer in huis heb, zou het fijn zijn als dat mogelijk is. Daarna zou de fixeer dan ontzilverd moeten worden.
Afgezien van de moeite die dit kost: haalt de SW-fixeer het zilver uit Ra4-papier?
cfb_de
Hallo Benjamin,
Ja, dat kan. De kosten voor het fixeren, het daaropvolgende ontzilveren en het reinigen van het zilver liggen echter aanzienlijk hoger dan de waarde van het zilver.
Bovendien zou je het papier in het donker moeten fixeren. Hoe pak je dat in de praktijk aan? Het gaat tenslotte om bijna 16 m².
Met vriendelijke groeten,
Franz
ravebenni
Bedankt voor je antwoord.
Ik begrijp echter niet waarom ik dit in het donker zou moeten doen. Als ik mijn SW-fixeer test met een stukje onontwikkelde film, wordt die toch ook helder. Er blijft dan een minuscule, onzichtbare hoeveelheid zilver achter die is ontstaan door de lichtinval, zeg maar het latente beeld.
Corrigeer me als ik het mis heb.
Ik realiseer me dat ik hiermee geen winst kan maken. Ik denk hier vooral aan vanuit milieuoogpunt. Als de chemicaliën die ik naar het inzamelpunt breng uiteindelijk toch als verbrandingsstof in de lucht terechtkomen, dan haal ik liever eerst het zilver eruit. Het is voorlopig ook nog maar theorie. Ik heb nog geen ontzilveringsinstallatie.
cfb_de
Hallo Benjamin,
Fixeren in het donker verhoogt de opbrengst met precies het latente beeld. Bij daglicht ontstaat namelijk niet alleen een latent beeld, maar vindt er ook al een behoorlijk sterke fysische ontwikkeling plaats.
Wat het milieu betreft: verbrandingsinstallaties hebben een rookgasreiniging en stoten vrijwel geen stof uit. En zelfs als dat wel zo is: de hoeveelheid rookgas die vrijkomt bij de verbranding van de papieren drager is veel groter dan het kleine beetje zilver in de emulsie. Ik denk dat de milieuvervuiling door zelfontzilvering veel groter is.
Gooi de rol bij het huisvuil, tenzij je er uit puur academische interesse eerst een deel van wilt ontzilveren.
Met vriendelijke groeten,
Franz