Grisu
Hallo,
Omdat ik naast de normaalgevoelige zwart-witfilms die ik tot nu toe altijd heb gebruikt, nu ook eens films met een lagere gevoeligheid, maar met een hogere scherpte en een hoger resolutievermogen wil testen, heb ik de Rollei PAN 25 en de Ilford PanF besteld.
Helaas heb ik op internet, met name voor de eerstgenoemde, geen ontwikkelingstabel voor ontwikkelaars gevonden die niet afkomstig is van Rollei. Ik gebruik momenteel de volgende ontwikkelaars
- Ilford Ilfosol S (daar ga ik nu vanaf)
- Ilford ID-11 (nog op voorraad)
- Tetenal Neofin Blau
- Tetenal Negafin (voor mij helemaal nieuw, ook meebesteld :D )
Zijn deze ontwikkelaars geschikt om de bovengenoemde films met goede resultaten te ontwikkelen? Zo ja, welke ontwikkelaar zouden jullie mij aanbevelen voor de twee genoemde films?
En welke ontwikkeltijden zou ik moeten hanteren voor de Rollei PAN 25 met de genoemde ontwikkelaars, bijvoorbeeld bij het door mij geprefereerde 1-minuut-kantelritme?
Groeten
Sven
CPD
Hallo Sven,
Over de Rollei kan ik je helaas niets vertellen, omdat ik er geen ervaring mee heb. Maar wat betreft de Pan F: deze film reageert bij normale contrastverhoudingen wat steil, maar levert bij een belichting van ISO 25/15 en ontwikkeling met ID-11 zeer goede resultaten op (bij voorkeur als eenmalige ontwikkelaar met verdunning tot 1+1), mits je de in de gebruiksaanwijzing aangegeven tijd met ongeveer 20% verkort. Daar moet je echter zelf wat mee experimenteren.
Is de Rollei eigenlijk geen ADOX/Efke?
Groeten, CP
Grisu
Voor zover ik weet, zijn de Rollei-films identiek aan de Agfa-emulsies, d.w.z. dat de Rollei PAN 25 identiek zou moeten zijn aan de vroegere Agfapan 25. Ik weet echter niet of de emulsie en de ontwikkelingsgegevens nog steeds identiek zijn, vandaar mijn vraag hier.
stefka
Hallo Sven,
Ik heb ook geen idee wat de Rollei25 betreft, zelfs digitaltruth geeft geen uitsluitsel. Misschien een kans om eens het onbekende te verkennen en zelf een test te doen?
Wat de PAN F betreft is dit echter mijn absolute favoriet: Neofin Blau!
Bij zonlicht 1/2 stop overbelichten en ~10% korter ontwikkelen (naar mijn smaak)
Probeer het eens, wie heeft er dan nog een 25'er nodig...
Veel succes, Stefan