Ik heb de filmscanner CanoScan 2700F op een veiling gekocht. Bij het bekijken van de eerste scans zie ik verticale "lijnen". Niet bij alle scans, maar wel bij de meeste. Over het algemeen vind ik de kwaliteit van de scans nogal matig.
Nu mijn vraag: zijn er hier andere gebruikers van een CanoScan 2700F?
Wat zijn jullie ervaringen? Welke scansoftware gebruiken jullie? ...
Nou, aangezien de scanner niet bijzonder goed is, heb ik dat kort na de aankoop (iirc 1997 of 98) mogen ondervinden; een vriend had hem tegelijkertijd ook gekocht, die van hem is slechts iets beter.
De gebruikte CCD produceert extreem veel ruis in vergelijking met andere filmscanners; voor donkere negatieven is hij zo nauwelijks bruikbaar en zelfs bij negatieven is de ruis erg: je ziet het bijvoorbeeld in de lucht als een korrelig patroon :D
Naast de ruis treden er strepen op in de scanrichting, die zelfs met een meervoudige scan met compensatie niet weg te krijgen zijn.
Beide problemen worden er met de jaren niet beter op, dus besloot ik in eerste instantie de scanner alleen nog maar te gebruiken voor het maken van thumbnails of webafbeeldingen. Maar zelfs daarvoor is de mijne nu niet meer bruikbaar, omdat de strepen en de ruis nog maar weinig door het eigenlijke beeld worden gemaskeerd ;) Binnenkort schaf ik iets bruikbaars aan, waarschijnlijk een Nikon Coolscan.
Als ik jou was, zou ik het ding meteen terugsturen, want de scanner is nauwelijks bruikbaar om te scannen. Bovendien zal de verkoper waarschijnlijk geweten hebben hoe slecht de 2700F is.
Ik ga de mijne in ieder geval niet op eBay zetten, maar slopen. Van de lichtbron knutsel ik een koudlicht-macrolamp, dan is het ding eindelijk eens voor iets zinnigs te gebruiken :D
tot binnenkort... chris z.