BarryWilkinson
Ik heb net mijn nieuwe Moersch MT6 Gold Toner geopend, maar de gebruiksaanwijzing is in het Duits. Mijn Duits is niet zo goed. Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om me op weg te helpen?
Ik ben een beetje in de war over de werktemperatuur. In de gebruiksaanwijzing staat 35/40 °C. Klopt dit?
Moet ik ook al het extra goudchloride erbij gieten als het niet meer werkt?
Alvast bedankt
Barry
WolfgangMoersch
MT6 Nelson Gold Toner:
Voordat u gaat tonen, moet een natte, pas gefixeerde afdruk enkele minuten worden gewassen. Droge afdrukken moeten in water worden geweekt.
Giet de werkoplossing heel voorzichtig in de bak. Giet het bezinksel in de werkoplossing niet in de toonbak.
Voor een goede toonbehandeling moet de werkoplossing op een temperatuur tussen 38 °C/100 °F en 43 °C/110 °F worden gehouden.
Leg de afdruk die getoneerd moet worden in de oplossing en toon deze tot de gewenste tint. Wanneer de gewenste tint is bereikt (5 tot 30 minuten), spoel de afdruk dan af met water; fixeer de afdruk gedurende 5 minuten; en was de afdruk ten slotte gedurende ten minste dertig minuten.
Bijvullen
Er kunnen geen exacte hoeveelheden worden gegeven. De toe te voegen hoeveelheid is afhankelijk van het aantal getoneerde afdrukken en de duur van het tonen. Over het algemeen geldt dat bij het tonen tot een warm bruin ongeveer 5-10 ml goudoplossing aan de werkoplossing moet worden toegevoegd nadat elke vijftig 8-bij-10 afdrukken zijn getoond.
BarryWilkinson
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, Wolfgang. Ik kijk uit naar mijn eerste toningsessie met je toner.
Met vriendelijke groet
Barry