trk
Hallo!
In Silverfast AI kun je vóór het scannen het filmtype instellen. Helaas is er geen instelling voor AdOX-films. Er is echter wel de mogelijkheid om "profielen" (voorinstellingen) te importeren.
Hier is mijn vraag: zijn er voor de films die door FOTOIMPEX worden verkocht bijbehorende "profielen" te downloaden? Dat zou geweldig zijn!
Met vriendelijke groeten,
trk
MirkoBoeddecker
Weet je zeker dat er standaardinstellingen voor zwart-witfilms bestaan?
Ik ken dat tot nu toe alleen van kleurenfilms vanwege het masker.
Groeten,
Mirko
trk
Ja hoor! Ilfords HP5, Delta en dergelijke zitten er al bij!
cfb_de
Dan zou het geen probleem moeten zijn om met een van de meegeleverde profielen en een willekeurige zwart-witfilm tot goede resultaten te komen.
Zwart-witfilms hebben doorgaans allemaal een heldere achtergrond, vertonen allemaal een beetje korrel (waardoor de op IR gebaseerde stofverwijdering gedoemd is te mislukken) en zijn eigenlijk makkelijker in te scannen vanwege het ontbreken van kleurinformatie.
Je hebt iets meer hardware-resolutie nodig omdat er filmkorrel is. Of je ziet af van zaken als "randscherpte", die met moderne filmscanners dankzij kleuroptimalisatie toch al bijna onbereikbaar zijn.
Met vriendelijke groeten,
Franz
Renate
Hallo,
Het probleem met deze profielen op het gebied van zwart-witfotografie is dat ze niet alleen afhankelijk zijn van de film, maar ook van de gebruikte ontwikkelaar, de ontwikkeltijd, … Ik geef er de voorkeur aan om mijn scans met de hand te optimaliseren.
Groeten
Renate
Wolfgg
Bij zwart-wit hoef je alleen de zwart- en witpunt (histogram), eventueel de toonwaardecurve en natuurlijk de scanresolutie in te stellen. Dat is met de hand zo geregeld. Opties zoals bijvoorbeeld onscherpmaskering moet je sowieso niet aan een automatische functie overlaten, maar zelf uitproberen.
Groeten, Wolfgang