Bedankt voor je antwoord.
Wat me opvalt, is dat de afdruk naar fixeer ruikt. Ik heb hem blijkbaar niet gespoeld.
Bingo! Als het voldoende gefixeerd is, ziet de afdruk er ongeveer zo uit. Als je vervolgens het overtollige fixeermiddel (samen met de zilverzoutcomplexen) uitspoelt, ontstaat er achteraf geen combinatie van een zilversluier en zwavelnevel.
De afdruk is verloren, ook al vind ik hem eigenlijk wel mooi. Maak hem nog een keer en gebruik dan zwaveltoning :-)
Onvoldoende fixatie ziet er anders uit. Enerzijds niet gelijkmatig over de afbeelding verdeeld, anderzijds eerder roze/paars, omdat niet-opgeloste zilverhalogenides fysisch worden ontwikkeld.
Leg eens een fotopapier in het licht en bekijk het, zonder het te ontwikkelen of zo. Dat is fysische ontwikkeling en zo (alleen iets zwakker) ziet onderfixatie er ook uit na voldoende belichting.
Fysische ontwikkeling wordt trouwens toegepast bij "kopieerpapier"/"gaslichtpapier"/in modern Duits "printing out paper". Ook veel alternatieve afdrukprocedés (bijv. cyanotypie) zijn gebaseerd op fysische ontwikkeling, zelfs de goede oude daguerreotypie; daar werd met de kwikdamp slechts een soort "omkering" bewerkstelligd.
Met vriendelijke groeten,
Franz