uhoepfner
Hallo aan alle analoogfotografen,
mijn eerbiedwaardige Axomat 4 uit 1978 (?) heeft boven de negatiefhouder en onder de glasplaat (die voor de lamp zit) een klein (ca. 7x7 cm) laatje. Is die (ondanks de nabijheid van de lamp, hoewel er een vrij dikke glasplaat tussen zit) bruikbaar voor variocontrastfilters?
Ik werk al sinds jaar en dag alleen met vaste gradatie, maar zo zou ik kunnen overschakelen op variabele gradatie.
FrankH
Hallo Uwe,
Precies, je kunt het vakje gebruiken voor gradatiefilters (daar is het voor bedoeld). Je hoeft waarschijnlijk alleen maar de filtervellen op de juiste maat te knippen.
Veel plezier met "Wandel",
Groeten, Frank
uhoepfner
Bedankt!
Kan iemand het verschil tussen de ADOX- en Patterson-filters (bij FOTOIMPEX) uitleggen? Is het de meerprijs voor de Patterson-filters waard?
cfb_de
Hallo Uwe,
Behalve wat er in de catalogus staat, ken ik ook geen verschil. Vroeger werkte ik echter met de ADOX-filters (er stond toen nog een andere fabrikant op :-) en die bleken heel goed te werken.
Nadat ik die inmiddels heb weggegeven, heb ik onlangs een set Ilford-filters aangeschaft. Die zijn ook prima.
Mijn conclusie: het maakt niet uit welke filters je gebruikt, ze doen wat ze moeten doen en verschillen alleen in de gradatie. Die moet je trouwens toch uitproberen, want de beloofde "constante" belichtingstijden hebben alleen betrekking op één grijsniveau.
Met vriendelijke groeten,
Franz