Godot
Hallo vrienden, ik heb de volgende vraag:
Ik heb op korte termijn een paar zwart-witdia’s nodig, en aangezien ik niet bekend ben met de werkwijze voor het omkeren, dacht ik dat contactafdrukken op AdOX-displayfilm het eenvoudigst zouden zijn. Zo zou ik ook het contrast nog enigszins kunnen aanpassen, en op de vellen zou ik in één keer een halve film kunnen kopiëren. Maar hoe groot is het verlies bij deze methode? Is het toch beter om op ortho-film te kopiëren? Dat zou nauwelijks meer werk zijn en ik heb de juiste chemicaliën in huis – ik heb dit echter nog nooit gedaan, waar moet ik op letten? Of toch meteen omkeren?
Hoe kom ik het snelst tot het relatief beste resultaat? Wat zijn jullie tips en aanwijzingen?
Bedankt voor de aandacht,
Stefan..
Christoph
Hallo Godot,
aangezien je op korte termijn aan goede zwart-witdia's wilt komen, neem ik aan dat je niet echt de tijd hebt om het omkeerproces eerst uit te proberen. Mocht dat wel het geval zijn, koop dan de Fomapan R100 en de bijbehorende ontwikkelingsset. Probeer het in ieder geval eerst uit voordat je belangrijke opnames gaat maken.
Als je niet zelf wilt ontwikkelen, is er nog Agfa-SCALA te koop, en Studio 13 in Stuttgart zou ook nog de chemicaliën moeten hebben om de film te ontwikkelen – vraag het gewoon even na. En voor zover ik weet, ontwikkelen ze ook de nieuwe Rollei Infrared in het SCALA-proces, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Vraag in ieder geval ook na welke gevoeligheid de Rollei Infrared in het SCALA-proces heeft.
Groeten
Christoph
Richard
Hallo Stefan,
Ik heb het eens geprobeerd met de Ortho-film op een foto. Ik was best tevreden met het resultaat bij de eerste poging. Ik heb de film op het oog ontwikkeld in N113. Dat leverde een positief op met een lichte bruine tint. Ik had echter te kort ontwikkeld, de foto was nog iets te vaag.
Met vriendelijke groeten,
Richard
Renate
Hallo,
Als het snel moet gaan, raad ik aan om een goed fotolab te zoeken dat dit kan.
Als je nog nooit zelf zwart-witdia's hebt gemaakt, ontkom je er niet aan om het eerst uit te proberen, ongeacht welke methode je kiest. Dat kost tijd, materiaal en veel ruimte. Voor slechts een paar dia's is dat niet de moeite waard.
Groeten
Renate
max
Er schijnt een nieuwe Maco Rollei Direct Dia-film te zijn.
135/24, verkrijgbaar vanaf Photokina.
Direct betekent: RODINAL (e.d.), stoppen/fixeren/spoelen en klaar.
Groeten
Martin
Christoph
Interessant. Op de websites van Rollei en Macohome heb ik echter nog niets gevonden. Welke gevoeligheid moet hij hebben?
Groeten
Christoph