Schwedenstahl
Hallo, ik wilde even vragen of iemand ervaring heeft met de 45 Cl staafflitser. Ik heb alleen de Batteriekönig en zou graag eens oplaadbare batterijen willen gebruiken. Volgens de handleiding is dat echter niet toegestaan. De interne weerstand van oplaadbare batterijen is anders; leidt dat tot schade aan het apparaat of wil Metz gewoon zijn winst maximaliseren???
Groeten
Marwan
Renate
Hallo Marwan,
Het probleem zit hem in de accu’s. Die gaan daarbij snel kapot. Uit de batterijen kan een hogere stroom worden gehaald. Voor de accu’s komt dat bijna neer op kortsluiting. In de flitser zitten 3 contactpennen. Een batterijhouder heeft daarvoor 3 uitsparingen, maar slechts 2 daarvan hebben contactpunten. De houder met de accu’s maakt gebruik van een ander contact.
Vroeger heb ik uit onwetendheid een set accu's vrij snel kapotgemaakt. Daarna heb ik een van de dure accupakketten van Metz gekocht. Die is inmiddels ook versleten. Tegenwoordig flits ik nog maar zelden, dus zijn gewone batterijen voor mij voordeliger en onderhoudsvriendelijker dan accu's. Daarom kan ik niet zeggen of moderne accu's in het batterijvak de belasting zouden kunnen weerstaan.
Ik koop batterijen trouwens graag bij Ikea. Die worden geproduceerd door Varta en kosten aanzienlijk minder dan die met het originele logo van de fabrikant.
Met vriendelijke groeten
Renate
Wolfgg
Hallo Marwan,
Alkalinebatterijen verschillen op twee punten van oplaadbare batterijen:
1) Interne weerstand ca. 0,1..0,2 ohm (alkaline AA) tegenover 0,03 ohm en minder
2) Nominale spanning 1,5 volt tegenover 1,2 volt
Je zou nu op het idee kunnen komen om de flitser te laten denken dat het om alkalinebatterijen gaat, door in serie met de oplaadbare batterijen nog een weerstand te schakelen, waarvan de waarde ongeveer 0,1 ohm maal het aantal in serie geschakelde oplaadbare batterijen bedraagt (let op de belastbaarheid!). In het ergste geval daalt de spanning na deze weerstand te ver en laadt de flitser niet meer op vanwege onderspanning (schijnbaar te ver ontladen alkalinebatterijen).
Advies zonder garantie!
Groeten, Wolfgang
max
Hoi Renate,
Je kunt het versleten accupack echter weer tot leven wekken met in de winkel verkrijgbare NiCad AA-batterijen.
Je hebt wel wat handigheid nodig om de behuizing te openen zonder de vergrendelingslipjes af te breken, en een soldeerbout.
Oh ja, en koop batterijen met een vastgelaste lip (die zijn niet bij Aldi te vinden, maar bijvoorbeeld wel bij Conrad), anders raak je los en gaan de batterijen kapot.
Zaten er in het batterijpakket toch maar 5 cellen? In het accupakket zitten er 6 (daarmee zou de lagere spanning worden gecompenseerd).
Groeten
Martin
Renate
Hallo Martin,
Ik weet dat ik het accupack met wat knutselwerk weer aan de praat zou kunnen krijgen. Daarom had ik in mijn bericht ook de volgende zin geschreven: Tegenwoordig gebruik ik de flitser nog maar zelden, dus zijn gewone batterijen voor mij voordeliger en onderhoudsvriendelijker dan oplaadbare accu’s.
Ik bedoel die zin letterlijk, precies zoals hij daar staat. Oplaadbare accu’s verouderen ook als ze niet worden gebruikt. Accu's verliezen hun lading bij opslag in ongeveer 3 maanden. Alkalinebatterijen hebben daarentegen een houdbaarheid van meerdere jaren. De flitser is daarmee praktisch altijd klaar om te flitsen. De batterijen hebben een aanzienlijk hogere capaciteit dan accu's en ik heb altijd genoeg reserve bij me. Een accupack houdt het geen volledige bruiloft vol. NiCd-accu's zijn giftig voor het milieu en zouden daarom niet meer gebruikt moeten worden. NiMh-accu's hebben een laadprocedure nodig die met het accupack moeilijk te realiseren is.
Het accupack en het batterijpakket van de CL45 hebben beide 6 cellen. Om de verschillen tussen batterijen en accu's te compenseren, gebruikt Metz de alternatieve contactvoering die ik in mijn eerste bijdrage heb beschreven.
Groeten
Renate
max
Hoi Renate,
Geen probleem, het was maar een idee. Ik gebruik mijn flitser ook maar twee keer per jaar, maar dan wel gepland en dan gaan er wel 1 à 2 accu’s leeg.
De accu's doen dat bij mij al 5 jaar. En ik ben er zeker van dat de batterijen nog niet helemaal leeg zijn. Ach, wat maakt het uit, een setje batterijen voor het geval er een 5e film door moet, ligt toch al klaar.
Dat loont de moeite.
Groeten
Martin
P.S.: en de batterijen, hoe groen ze ook zijn, zijn ook niet geschikt als bloemenmest.
Wolfgg
...maar ze kunnen wel worden gerecycled voor RODINAL, aangezien alkalimangaanbatterijen namelijk alkali bevatten.
Groeten, Wolfgang
Schwedenstahl
Zijn NC-accu's überhaupt nog wel verkrijgbaar???
Groeten,
MArwan
Wolfgg
Wolfram
Hallo,
weet iemand van jullie een goedkoop adres waar de accucellen van de CT45 kunnen worden vervangen?
Of op zijn minst een goede "knutseltutorial"?
Zelfs accu's die als NIEUW zijn gekocht, zijn vaak al wat oud...
De capaciteit van de accucellen is de laatste tijd immers sterk toegenomen.
En als ik gewoon de accuhouder met accu's vul, ontbreken er zoals bekend een paar volt.
Bedankt,
Groeten
Wolfram
mdeutgen
Wolfram,
ik neig ook naar een doe-het-zelfoplossing, omdat ik weet wat ik wel en niet mag doen.
Heb je er echter wel eens aan gedacht dat een gereviseerde accu je bijna net zoveel kost als een nieuwe van Metz? Als ik het me goed herinner, kost een NiMH-accu voor de 45-CL1 ongeveer 60 euro plus verzendkosten (www.nordfoto.de). Als je uitgaat van de prijs voor zes accu's met aansluitingen, verzendkosten en de arbeidskosten van de ombouwer, dan koop ik voor iets meer geld een originele accu!
Voor de rest kan ik me alleen maar aansluiten bij de vorige sprekers: accu's zijn alleen zinvol als het apparaat regelmatig wordt gebruikt. Bij twee keer per jaar zijn primaire batterijen de economisch en ook ecologisch zinvollere variant.
Martin
Wolfram
Hallo Martin,
Ik heb afgelopen voorjaar een nieuwe originele accu gekocht.
Nu is hij kapot.
Het was waarschijnlijk een oudere voorraad.
Het voordeel van deze accu’s is dat de flitser sneller oplaadt.
Dat is natuurlijk een pluspunt bij reportages.
Zes accu’s met vlag kosten 22 euro.
Vooral omdat de nieuwe een aanzienlijk hogere capaciteit hebben.
Ik zou het graag zelf doen, maar ik heb al een accubehuizing kapotgemaakt.
Ik zal dus toch maar batterijen moeten blijven gebruiken.
Dat is eigenlijk ook goedkoper.
Zolang de goedkope houder het maar volhoudt..... .
Groeten
Wolfram
Wolfgg
Wie op zoek is naar de ultieme oplossing, zou kunnen overwegen om de interne accu weg te laten en te vervangen door een externe. Dus:
- Schaf een accuhouder aan met hetzelfde aantal accucellen (bijvoorbeeld bij Conrad)
- Soldeer de kabels van de contactpunten in de flitser, waar het originele accupack contact maakt, aan het externe accupack (natuurlijk plus op plus, min op min)
- Voorzie het externe accupack van gewone AA-accu's zonder ontluchtingsgaatje.
Je kunt de batterijen dan met één hand verwijderen om ze op te laden, ze snel vervangen door volle, de nieuwste met hoge capaciteit gebruiken, zelfs de nikkel-hydride met lage zelfontlading, enz. Waar je het externe accupakket plaatst, is een kwestie van smaak: onder de camera, op de flitser, in je broekzak. Bij dat laatste moet je erop letten dat de wat lange kabel niet te veel spanningsverlies veroorzaakt en dat er eventueel aan het uiteinde van de kabel in de flitser nog een elco van bijvoorbeeld 470 µF moet worden geplaatst, voor het geval de kabelinductie de laadschakeling verstoort.
Groeten, Wolfgang
Wolfram
Hallo Wolfgang,
Bedankt, leuk idee.
Aan een externe batterijset heb ik ook al gedacht.
Maar net als bij de loodset van de CT60 zou dat nogal onpraktisch zijn.
Dat schoudertasje met die spiraalkabel...
Maar je hebt gelijk, zo'n klein kastje (60x29x59 mm) kun je ook op de flitsrail monteren.
(indien nodig met klittenband)
Maar die oplossing is veel te goedkoop!
Bij Conrad kost de batterijhouder voor 8 accu's slechts € 1,58
Wolfgg
Hallo Wolfram,
Bij 8 accu’s zou het grootste probleem zijn dat de flitser de accu’s te ver ontlaadt totdat hij ‘accu’s leeg’ aangeeft, en dat gaat ten koste van hun levensduur. Sluit dus één accucompartiment met een draadje over of plaats er een dummy-accu in (bijvoorbeeld een oude met losse polen, die je overbrugt).
Het parallel schakelen van accu's is altijd een beetje problematisch, omdat er, afhankelijk van de laadtoestand en de leeftijd, aanzienlijke compensatiestromen vloeien die de accu's kunnen beschadigen. Iemand die veel flitst, zou natuurlijk een accubak met 7 monocellen kunnen knutselen...
Groeten, Wolfgang