Rolf-Werner
Hallo allemaal,
wat zijn jullie ervaringen met de RA-4-kit van ADOX wat betreft de houdbaarheid van de concentraten?
Ik heb de kit in mei geopend en 100 ml gebruikt, dat was als het ware om te testen. De rest staat sindsdien, afgedekt met Protectan, op een relatief koele plek in de kast.
Binnenkort ga ik weer aan de slag. Kan ik zonder zorgen verdergaan, of kan ik beter een nieuwe kit nemen?
Bedankt voor alle tips!
Rolf
jonny
Ik heb helaas geen directe ervaring met deze set. Maar "proberen is de beste manier om erachter te komen", zou ik hier zeggen. Als de chemicaliën niet goed zijn, merk je dat snel (ontbrekende zwarttinten) en kun je altijd nog een nieuwe bestelling plaatsen.
€
Als je het wat theoretischer wilt bekijken:
Ik gebruik de Kodak RA-4-chemicaliën (Ektacolor RT/LU, 5 liter). Het ontwikkelingsconcentraat bestaat hier uit drie delen: A, B en C. De consensus onder gebruikers is dat, in tegenstelling tot wat je zou denken, het niet zo slim is om de concentraten in kleine hoeveelheden te gebruiken, omdat een deel dat extra gevoelig is voor oxidatie (ontwikkelaar deel B?) verpakt is met een speciaal beschermgas (niet gewoon Protectan) dat een bepaalde reactie in dit deel van het concentraat tegengaat. Zodra de fles met het concentraat wordt geopend, is het gas verdwenen en kan het afbraakproces beginnen. De houdbaarheid is dan in de voorraadoplossing relatief beter, zo wordt gezegd. Bovendien is het nauwkeurig afmeten van kleine en zeer kleine hoeveelheden in principe foutgevoelig. Het is daarom beter om altijd de volledige hoeveelheid in één keer aan te maken (gedemineraliseerd water is een voordeel) en deze volledig luchtdicht te bewaren (ideaal is bijvoorbeeld een bag-in-box-wijnzak, waaruit deelhoeveelheden kunnen worden afgenomen zonder dat er lucht binnenstromt). Dan zijn bewaartermijnen van meerdere maanden bij de Kodak-chemie normaal gesproken geen probleem. Dat kan bij de ADOX-kit vergelijkbaar zijn, maar hoeft niet.
Rolf-Werner
Toch, theorie is altijd welkom :)
Dat met die wijnzakken is een geweldig idee, bedankt voor de tip, Elizabeth! Waar kun je die kopen?
Groeten
Rolf
jonny
De zakken zijn in verschillende maten voor een paar cent te koop op eBay, onder andere
hier. Een batch van 5 liter doe ik echter niet in één zak van 5 liter, maar verdeel ik voor het gemak over twee zakken van 3 liter. Na reiniging kunnen de zakken natuurlijk zonder problemen opnieuw worden gebruikt.
Rolf-Werner
Nu heb ik een resultaat en haal ik de Fred er weer bij.
?
Afgelopen weekend heb ik een nieuwe batch RA4 aangemaakt met de concentraten die ik in mei had geopend. Het doel was om een aantal contactafdrukken te maken. Deel I vertoonde zilverglanzende uitvlokkingen, maar in principe werkte alles nog.
?
Hoewel ik in mei de filtering voor de film had bepaald (Ektar 100, Y55 en M55), vertoonden de contactafdrukken met hetzelfde filmtype nu een duidelijke roodtint. Ik heb M op 60 gezet, dat hielp ook, maar in blauwe delen van het beeld is het nu eerder paarsachtig, maar ik had de indruk dat ik me dood kon filteren.
?
Niet alle afdrukken hebben deze tint, sommige lijken ook eerder te groen, maar het was duidelijk dat ik dit niet zou gebruiken voor de definitieve afdrukken. Ik ga in ieder geval een nieuw pakje bestellen en testen met dezelfde negatieven en dezelfde instelling.
?
Ik hoop dat dit niet te amateuristisch was en dat het een beetje helpt. Zodra ik meer resultaten heb, laat ik het weer weten, maar dat kan nog een paar weken duren...
?
Groeten
Rolf
ZalmanYanowsky
Hallo Rolf,
Ik heb weliswaar al een paar jaar geen kleurenfoto’s meer ontwikkeld (om precies te zijn: sinds de geniale RA 4 - RT van Kleinschmidt niet meer verkrijgbaar is), maar tot die tijd deed ik dat regelmatig en met goede en reproduceerbare resultaten.
Het is zeker niet mijn bedoeling om de slimmerik uit te hangen, maar ik betwijfel of de mislukte resultaten waarover je klaagt, te wijten zijn aan een verkeerde filtering. Als je schrijft dat je "filters erin draait", moet ik aannemen dat je het hebt over densitometrische dichtheden (niet over Agfa- en ook niet over Kodak-dichtheden). Nu is het verschil tussen deze drie bij zo'n klein dichtheidsverschil nauwelijks te zien, zodat ik ronduit betwist dat de verhoging van M 55 naar M 60 een roodtint vermindert, laat staan een duidelijke roodtint volgens jouw beschrijving. Ik beschouw dit als toeval en veroorzaakt door een van de vele onvoorspelbare factoren waaraan je bij de beschreven opstelling blootgesteld lijkt te zijn.
Ik denk dat er hier andere oorzaken zijn. Een concentraat dat een half jaar geleden is geopend, lijkt me verdacht, vooral omdat de kleurzweem die je nu produceert niet constant is, maar zelfs naar groen neigt en blauwe delen een paarse gloed krijgen.
Ik zou de rest van het concentraat zonder aarzelen weggooien (voor blokbeheerders: op de juiste manier afvoeren) en verdergaan met verse chemicaliën.
Weet je zeker dat je papier nog in orde is? Bewaar je het in de koelkast? Hoe oud is het? Worden de (onbelichte) witte delen, eufemistisch uitgedrukt, ivoorkleurig?
Veel succes en laat eens van je horen! Ik ben hier pas kort geleden terechtgekomen en ken nog niet alle functies van het forum. Kun je hier privéberichten sturen?
Hartelijke groeten, Zal
Gast
Ik denk dat de chemische stoffen uit die twee jaar oude thread al (op de juiste manier) zijn afgevoerd :)