Stefan
Hallo,
mijn naam is Stefan. Na een lange pauze ben ik sinds een paar weken weer aan het fotograferen. Uitsluitend zwart-wit met een heel oude Kodak Retina.
Nu heb ik ineens heel wat vragen!
Ik zou graag een donkere kamer inrichten. Maar ik wil het niet altijd bij het 35mm-formaat houden; ik denk steeds vaker aan een niet al te dure 6x6.
Wat voor vergroter zou daar zinvol zijn? Ik wil er natuurlijk niet twee kopen.
En nog een vraag. In de catalogus worden ook orthofilms aangeboden. Ik zou daar graag eens mee willen experimenteren. Kun je die in een standaardontwikkelaar ontwikkelen (ik heb een pakje Kodak D-76 bij de plaatselijke fotowinkel gehaald)? Ik heb ergens gelezen dat je met een geelgroenfilter bij orthofilm bijna toonwaardegetrouwe opnames krijgt. Ik kan me dat echter niet zo goed voorstellen. Ik dacht dat die ongevoelig waren voor rood en overgevoelig voor blauw.
Met vriendelijke groet, Stefan Winter
Richard
Hallo Stefan,
Eigenlijk beantwoord je je vraag over de vergroter eigenlijk al zelf.
Je moet 6x6 kunnen verwerken, dus je vergroter zou dat moeten kunnen. Je beperkt je tot zwart-wit, dan moet er minstens een filterlade op zitten of, afhankelijk van je budget, een gradatieveranderingskop. Nou ja, een kleurkop werkt ook voor papier met variabel contrast (daar werk ik zelf mee).
Nu is het gewoon de vraag: nieuw of tweedehands en welk apparaat je aanspreekt. In principe moet de vergroter allereerst stabiel zijn en zonder speling kunnen worden ingesteld.
Zo, en nu komen de persoonlijke voorkeuren... Meopta bouwt sowieso de enige echte vergroters en aan de Magnifax kom je sowieso niet voorbij ;-)
Wat betreft de ortho-films... Wat verwacht je van je experimenten? Om te beginnen ontwikkelt elke film, of het nu zwart-wit is of voor C-41, zich eerst in elke ontwikkelaar. De Ortho 25 kun je bijvoorbeeld op het oog ontwikkelen in papierontwikkelaar (rode Duka-verlichting). In filmontwikkelaars zul je echter eerder een ontwikkeling met een rijk grijsbereik bereiken. Maar waarom zou je een "correcte" toonwaardeweergave moeten bereiken? Daar zijn geschikte films voor. Als het materiaal blind is voor een bepaald golflengtebereik, dan is er met filters niets aan te doen. Maar aangezien deze blindheid niet absoluut is, zou je natuurlijk met een filter de andere spectrale gebieden zo ver kunnen verlagen dat ze nog slechts in dezelfde mate op de film vallen als het equivalent van de gevoeligheid van de "blinde" gebieden. Dan worden de belichtingstijden echter ook behoorlijk lang...
Met vriendelijke groeten
Richard
Stefan
Hallo Richard,
Bedankt voor je antwoorden.
Dat met de Orthos was eigenlijk alleen maar bedoeld als experiment :(
Als ik met twee formaten wil werken, heb ik toch ook twee verschillende lenzen nodig? Of niet?
Ik wil zwart-witfoto’s vergroten; contrastpapier zou natuurlijk mooi zijn. Ik ga vooral op de tweedehandsmarkt rondkijken.
Groeten, Stefan
Richard
Hallo Stefan,
Dat van dat experiment is me al duidelijk. Maar bij een experiment moet je ook weten wat je wilt bereiken. Als je het effect van "roodblindheid" wilt leren kennen, maak je dan eerst maar geen zorgen over filters. Als je een harde film wilt voor bijvoorbeeld repro's, ontwikkel je de film op het oog in papierontwikkelaar. Als je met een orthochromatische film de afbeelding van een panchromatische film wilt realiseren, vergeet het dan maar! Je kunt beter meteen panchromatische films kopen.
Nog even terug naar de vergroter:
> Kontrastveranderend papier zou natuurlijk mooi zijn.
Nee, kijk eens rond in het aanbod van fotopapier. Is het je opgevallen? Juist, je wordt omringd door contrastveranderend papier. Niet dat er geen vaste gradaties zouden zijn, maar je zou toch van sommige papiersoorten moeten afzien als je tegen contrastveranderend papier kiest (en bijna alle vergroters hebben een filterlade).
Dus voor weinig geld kun je tweedehands een Opemus 6 of Magnifax 4 krijgen. Als het toch een Meogradekop moet worden, dan zou het een zinvolle overweging kunnen zijn om een nieuw apparaat van Mirko te kopen (die zijn waarschijnlijk niet meer los verkrijgbaar...).
Voor de rest, ja, je hebt voor 6x6 een 80 mm-objectief nodig en voor 35 mm een met een brandpuntsafstand van 50 mm.
Met vriendelijke groeten
Richard
HenningH
Hallo,
Even een korte vraag van mij:
Hoe ontwikkel je een 35mm-ortho-film op het oog?
In de spoel doen, één minuut ontwikkelen, de spiraal uit de spoel halen, bekijken, weer in de spoel doen, één minuut ontwikkelen, weer bekijken, ... ???
Groeten
Henning
Richard
Hallo Henning,
Hoe je het precies moet doen, geen idee. Ik kan je alleen vertellen hoe ik het doe.
Ik heb een bekerglas van 1 liter, daar past een filmspoel in. Om iets te kunnen zien, spoel ik de film achterstevoren in (de andere kant is zwart en blijft zo tot aan het fixeren). De filmspoel gaat dan met een asbuis voor een tank (>= 2 spoelen) in de ontwikkelaar. Met de asbuis kan ik de spoel bewegen en eruit halen. Om te stoppen (en te fixeren) heb ik een open ontwikkeltank met water (fixeer) ernaast staan.
> Spoel erin, één minuut ontwikkelen, spiraal eruit, kijken, weer erin, één minuut ontwikkelen, weer kijken, ... ???
Het ontwikkelen met papierontwikkelaar (bijv. N113) gaat vrij snel, 1 - 2 min (verzwakking) is voldoende, dus zo zou het niet moeten gaan.
Met vriendelijke groeten
Richard