Rocketman
Hallo allemaal!
Ik heb gisteren voor een heel voordelige prijs een zo goed als nieuwe Meopta Magnifax 4 met Zipp, Zapp en accessoires op de kop getikt.
Helaas heb ik de Meograde, die ook te koop was, niet weten te bemachtigen.
Het zit zo...
De verkoper wist niet per se veel van het apparaat, dat in opdracht van een klant werd geveild...jullie weten wel waar :-). Ik ben erheen gereden, heb alles opgehaald en was blij!
Dat ben ik nog steeds. Absoluut.
Bij het demonteren, schoonmaken en vergelijken met foto's op internet viel me op dat de verkoper me het montageframe van de Meograde had meegegeven. De Meograde zou daar zeker graag... dus ik ga het dingetje terugbrengen.
Alleen kan ik de kap, waarin de opallamp zit, niet op de condensorkamer schroeven, omdat de schroeven blijkbaar te kort zijn.
Om een lang verhaal kort te maken. Speciale vraag aan iedereen die zulke apparaten bezit of verkoopt (Hallo Mirko!!!)... "Worden er voor de Meograde iets kortere schroeven meegeleverd?" Ik bedoel de lange, verchroomde schroeven (2 stuks), die van onderaf door de condensorkamer worden gestoken en bovenin in de binnendraad van de lampkap (of in de Meograde) worden gedraaid, zodat beide genoemde onderdelen bij elkaar blijven.
Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Hartelijke groeten
Sebastian
MirkoBoeddecker
Sebastian,
Bij de 4-serie is er geen "montageframe" voor een Meograde.
Zowel de condensorbehuizing als de Meograde vormen een complete eenheid die aan de zijkant met twee zwarte schroeven rechtstreeks op het negatiefplatform wordt bevestigd.
Schroeven losgedraaid en kop vervangen.
Je kunt het beste even een foto plaatsen.
Groeten,
Mirko
Richard
Hallo Sebastian,
zoals Mirko al schreef, zijn er eigenlijk twee onderdelen: het condensorsysteem – de filterladen – de lampbehuizing en de Meograde-kop. Je vorige eigenaar heeft de Meograde-kop echter op het condensorsysteem geschroefd (om welke reden dan ook). Zou het kunnen dat bij deze aanpassing de schroeven waarmee de condensorkast en de lampbehuizing aan elkaar zijn bevestigd, zijn ingekort?
Met vriendelijke groeten,
Richard
Rocketman
Zo... daar ben ik weer.
Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb op internet heel wat afbeeldingen van de Magnifax bekeken.
Nu is me duidelijk geworden wat er mis is gegaan.
De vorige eigenaar had de Meograde inderdaad gedemonteerd, in plaats van hem van de vergroter te halen.
Hij had de twee stelschroeven van de Meograde losgedraaid en het frame aan de condensorkamer laten zitten. Ik heb het onderdeel naar hem teruggebracht.
De twee lange schroeven die de kamer en de kap vasthielden, waren te kort. Ze pasten alleen op de Meograde.
Omdat ik eigenlijk een opgeleid slotenmaker ben, heb ik er snel werk van gemaakt en gewoon twee nieuwe schroeven gemaakt van een stuk draadstang. Erin... klaar. De 60 pfennig voor het extra materiaal was zeker de moeite waard, gezien de 30 euro voor het hele apparaat. =) Gelukkig!!!!
Tot ziens.
Sebastian