SamuliSchielke
Ik heb zojuist mijn eerste drie rolletjes Adox CMS 20 ontwikkeld, die ik tijdens een trektocht in Finland en Noorwegen had gemaakt. Ik moet (mag, wil, wil graag) zeggen dat ik erg onder de indruk ben van deze film. In plaats van de gebruikelijke compactcamera (gewicht telt echt mee als je ook een tent en eten voor een week bij je hebt) had ik mijn aanzienlijk zwaardere A-1 met mijn beste 35mm-lens (Canon FD 1.4/50) meegenomen op de tocht, in de hoop dat het de moeite waard zou zijn. Het was de moeite waard.
Vooral voor reis- en landschapsfoto's vind ik de film uitermate geschikt: geen zware middenformaatcamera om mee te slepen, eindeloze resolutie, prachtige tonaliteit, grote reserves in de hoge lichten (gletsjers en wolken in tegenlicht zijn nog steeds uitstekend weergegeven, ook al heb ik standaard op schaduw belicht). Bovendien hebben landschapsfoto's met diafragma 2 tot 4,5 een mooi dramatisch diepte-effect.
Ik moet toegeven dat ik de lovende reclame voor deze film met enige scepsis heb gelezen, maar de film maakt zijn beloften echt waar. Hoe ver de resolutie werkelijk reikt, heb ik nog niet kunnen vaststellen, omdat mijn vergrotingslens op een gegeven moment zijn grenzen bereikte en de kop van de vergroter ook niet hoger kon worden ingesteld...
Wat echt klopt, zoals ik helaas moest vaststellen, is dat je de film niet in een te lichte ruimte mag laden. De eerste drie foto's vertonen een duidelijke overbelichting (die blijkbaar via de perforaties ook nog een paar foto's heeft geraakt die direct daaronder op de rol lagen), wat helaas niet te vermijden was, aangezien ik in de Fjells geen wisselzak bij me had en er ook niet veel donkere plekken waren...
De film lijkt echter echt geen reserves naar beneden te hebben. Ik heb belicht op 25 ISO en zoals voorgeschreven 6:30 min. bij 20 graden ontwikkeld, en dunner mag de film echt niet zijn. Zo gaat het net op gradatie 2,5 of 3, afhankelijk van het contrast van het motief. Maar veel van het papier met vaste gradatie dat ik heb, heeft gradatie 2, hetzij omdat het zo bedoeld is, hetzij omdat het al wat ouder is en zijn 3 niet meer helemaal heeft. De vraag is nu of je de film ook iets langer = steiler kunt ontwikkelen, zonder dat de beeldkwaliteit daaronder lijdt?
Bedankt voor een buitengewone film!
Samuli