benman999
Hallo allemaal!
Ik heb een aantal 16mm-filmstroken (met belichting en positief) die ik achteraf graag lichter zou willen maken.
De stroken zijn niet bedoeld om te worden geprojecteerd, maar moeten gewoon in normaal „daglicht” lichter doorschijnen, zodat het motief beter te zien is. Normaal gesproken zien 16mm-filmstroken er nogal „zwart” uit.
Nu vraag ik me af of ik ze op de een of andere manier achteraf kan bleken?
Ik heb geen ervaring met fotolaboratoriumtechnieken. Tot nu toe heb ik het geprobeerd met azijn en citroenzuur: zonder verandering van het positief.
Zeer verdund zwavelzuur (ca. 3-5%) zorgt voor verbleking. Maar zodra ik het met water afspoel, komt het oorspronkelijke beeld terug, of heeft het uiteindelijk alleen een andere kleurzweem. Soms is het beeld ook helemaal verdwenen.
Misschien heeft iemand een goed idee voor mij?
Ik zou erg blij zijn met tips!
Bedankt!
Groeten
Ben
Lichtjahr
Een 'Farmer'-filter zou hier de juiste keuze zijn. Maar blijf er vanaf als je niet weet wat je doet.
€
Heel simpel: als die foto's zo belangrijk voor je zijn, digitaliseer ze dan.
Maak een kopie met een digitale camera en bewerk deze vervolgens in Photoshop.
€
Edi
benman999
Hallo Edi!
Bedankt voor je snelle reactie!
Het gaat hier echter om kleurenfilm. Is er daarvoor ook een verduisteraar?
Stel dat ik de filmstroken zou digitaliseren en bewerken; hoe zou ik ze dan weer op 16mm-film kunnen krijgen? Of hoe zou jij dit aanpakken?
Hartelijk dank!
Lichtjahr
Kleurenfilm? – Voor zover ik weet bestaat er daarvoor geen verzwakker.
In kleurenfilm zit geen zilver meer, alleen nog zogenaamde kleurkoppelingsmiddelen, oftewel kleurpigmenten.
Als voorlopige diagnose zou ik zeggen dat de film verkeerd is belicht.
Daar is niets meer aan te doen, vroeger kon het kopieerbedrijf dat nog compenseren, in München bijvoorbeeld bij ARRI.
?
Je schreef over een aantal filmstroken. Daarom ging ik uit van een paar repro's.
Heb je dan een projector voor 16 mm?
?
Edi
benman999
Dit is wat ik heb gevonden:
http://www.kuenstlermagazin.de/Druckgraphische-Produkte/Retusche-Hilfsmittel/Diaphoto-Abschwaecher-60ml-v-Rohrer-Klingner.htm?shop=kuenstler&SessionId=&a=article&ProdNr=RKHM3005660&t=20385&c=20413&p=20413
?
Zou dit in theorie ook werken met 16 mm-film?
?
Het gaat er namelijk om dat ik drie kleine 16 mm-plaatjes (dus een klein stukje) verwerk tot een oorbellen met zilver. De plaatjes moeten doorschijnen zonder dat er een lamp achter zit. De film zelf is correct belicht (als je hem als film met een projector wilt bekijken). Maar ik wil het gewoon wat lichter hebben, zodat het bij normaal daglicht goed te zien is. Ik heb er een foto van bijgevoegd!
?
Aangezien twee stroken van elk 3 beeldjes precies in een kleinformaat dia (36x24) zouden passen, zou ik natuurlijk ook dia's (die ik eerder digitaal heb bewerkt) kunnen laten maken.
Zou dat volgens jou de snelste oplossing zijn?
Groeten
Ben
Lichtjahr
Hallo Ben.
Ik denk dat de digitale aanpak de eenvoudigste oplossing is.
Bewerk en monteer het in Photoshop en druk het vervolgens af op overheadfolie.
Zo houd je het hele bewerkingsproces volledig onder controle.
€
http://praxistipps.chip.de/overhead-folie-bedrucken-darauf-sollten-sie-achten_35122
€
Edi
Urnes
Op een gewone huishoudprinter is de afdruk niet lichtecht en ook niet watervast. Zelfs met pigmentinkt is de folie nog steeds niet watervast. Bovendien zal de ruwe, inktopnemende kant snel verstopt raken met vuil. Mijn eerste ingeving zou zijn om het op de lichttafel of de diacopieermachine te leggen en het op standaard diafilm te kopiëren (te fotograferen). Daarbij maak je dan een reeks van belichtingen en belicht je over. Je hebt immers 36 pogingen. De lichttafel zou je bij het raam kunnen improviseren. Om te fotograferen heb je echter een macrolens of tussenringen nodig om de afbeeldingsschaal van 1:1 te bereiken.
Groeten, Sven.
P.S.: Je kunt het natuurlijk ook proberen met de verdunning van Rohrer en Klinger. Die ziet eruit alsof hij daarvoor gemaakt is. Maar wees voorzichtig, verdun liever en breng meerdere lagen aan, en spoel daarna goed af en laat goed drogen.
Lichtjahr
...waterdicht!?
Leg maar eens een dia in het water. Tot zover dat bezwaar.
Edi
Urnes
Dat gebeurt net zo vaak als wanneer ik een film in het water leg.?
€
Groeten, Sven.€
Urnes
Oké, dat was nu niet echt constructief. Maar zweet en regen zullen de overheadfolies veel meer aantasten dan de film. Als je het goed wilt doen, plak je de stukjes film vast met een dunne glasplaat (van een diaboekje of zo) of een acrylglasplaat en epoxyhars. Of je giet de film in acrylgelmedium, dat gebruik ik normaal gesproken om afbeeldingen op een houten plaat over te brengen. De glanzende variant zou vrijwel doorzichtig moeten opdrogen.
Groeten, Sven.
benman999
Hartelijk dank voor jullie reacties!
€
Ik heb nu voor een paar euro de verzwakker besteld.
Ik ga echter ook de dia-proef starten, wat natuurlijk iets duurder uitvalt, maar het voordeel heeft dat ik elk motief kan belichten (niet alleen van 16mm-films).
Ik laat weer van me horen en breng verslag uit als ik wat heb geëxperimenteerd!
Groeten
Ben