benman999
Hallo allemaal!
Ik heb een aantal 16mm-filmstroken (met belichting en positief) die ik achteraf graag lichter zou willen maken.
De stroken zijn niet bedoeld om te worden geprojecteerd, maar moeten gewoon in normaal „daglicht” lichter doorschijnen, zodat het motief beter te zien is. Normaal gesproken zien 16mm-filmstroken er nogal „zwart” uit.
Nu vraag ik me af of ik ze op de een of andere manier achteraf kan bleken?
Ik heb geen ervaring met fotolaboratoriumtechnieken. Tot nu toe heb ik het geprobeerd met azijn en citroenzuur: zonder verandering van het positief.
Zeer verdund zwavelzuur (ca. 3-5%) zorgt voor verbleking. Maar zodra ik het met water afspoel, komt het oorspronkelijke beeld terug, of heeft het uiteindelijk alleen een andere kleurzweem. Soms is het beeld ook helemaal verdwenen.
Misschien heeft iemand een goed idee voor mij?
Ik zou erg blij zijn met tips!
Bedankt!
Groeten
Ben
Lichtjahr
Een 'Farmer'-filter zou hier de juiste keuze zijn. Maar blijf er vanaf als je niet weet wat je doet.
€
Heel simpel: als die foto's zo belangrijk voor je zijn, digitaliseer ze dan.
Maak een kopie met een digitale camera en bewerk deze vervolgens in Photoshop.
€
Edi
benman999
Hallo Edi!
Bedankt voor je snelle reactie!
Het gaat hier echter om kleurenfilm. Is er daarvoor ook een verduisteraar?
Stel dat ik de filmstroken zou digitaliseren en bewerken; hoe zou ik ze dan weer op 16mm-film kunnen krijgen? Of hoe zou jij dit aanpakken?
Hartelijk dank!
Lichtjahr
Kleurenfilm? – Voor zover ik weet bestaat er daarvoor geen verzwakker.
In kleurenfilm zit geen zilver meer, alleen nog zogenaamde kleurkoppelingsmiddelen, oftewel kleurpigmenten.
Als voorlopige diagnose zou ik zeggen dat de film verkeerd is belicht.
Daar is niets meer aan te doen, vroeger kon het kopieerbedrijf dat nog compenseren, in München bijvoorbeeld bij ARRI.
?
Je schreef over een aantal filmstroken. Daarom ging ik uit van een paar repro's.
Heb je dan een projector voor 16 mm?
?
Edi
benman999